Wake up call

24 april 2015

Geef mij 1 miljoen Likes en wij krijgen een puppy van pap! Of: pas na 1 miljoen Likes wil mijn vriendin sex met mij. Gewoon zomaar een aantal Facebook links. Zo liet trendwatcher en duider Sander Duivesteijn ons zien vandaag. Wat een wereld. Likes is zo vluchtig. Likes is zo nietszeggend en niet betekenisvol. Likes is onvoldoende. We moeten als melkveehouderijsector van Likes naar Loves!

Het was Darwin die zei, net voor de industriële revolutie (zeg maar 1 seconde geleden); het is niet de snelste, de grootste of de beste in de soort die overleeft, maar degene die zich het best kan aanpassen.

Een verandering van tijd

We leven niet in een tijd van verandering, maar een verandering van tijd. Zoveel is zeker. Het thema vandaag tijdens het Courage LEF Event is snelheid van veranderen. De noodzaak van aanpassen. Zelfstartend vermogen. Zelf doen. Dat vergt moed, moed om te innoveren. Dat vergt Courage, een vrijplaats voor Rob Baanbrekende innovators. Of de Koe een Rage wordt of blijft, valt echter te bezien. Met of zonder Superboer René Vermunt.

Schijn bedriegt

Immers hoogvliegers kunnen diep vallen. Het gaat toch zo goed met de Nederlandse melkveehouderij. Afgelopen jaar is er voor 2,5 miljard euro geïnvesteerd in nieuwe zuivelfabrieken in de Benelux. Naast de Dutch DJ’s, Dutch Design, Dutch Maritiem zorgt de Dutch Dairy ervoor dat wij een internationale hub zijn in de melkveehouderij. De gemiddelde exportwaarde groeide de afgelopen jaren 7%. De melkveehouderij staat op groei. Maar schijn bedriegt. Mest is een erg mistig en fraudegevoelig issue, 40% van de koeien is uit de wei en het imago verandert. Kalft de aaibaarheid van de Nederlandse melkveehouderij af?

Cross-overs

High Tech melkveehouderij heeft echt een High Touch nodig voor duurzaamheid. Daarom is het goed dat de sector vandaag gespiegeld wordt. Out of the ligbox. Vreemdgaan met de andere sectoren en met de natuur. Nieuwe cross-overs kunnen zorgen voor nieuwe verdienmodellen, zodat high tech high touch ontmoet. Cross-overs met de energie sector, zorg sector, recreatie, hospitality, trainingsmarkt. Bayern ging Nederland voor. Daar praten ze al 20 jaar over Laptop und Lederhose. Producent ontmoet (en wordt) zo consument. Zo ontstaat een win-winsituatie. Met dank aan Biomimicry, Technologie en Branchevreemd gaan. Maar dan moeten we wel willen veranderen. Immers er is geen urgentie of noodsignaal, het gaat toch zo goed. Wil Nederland een vooraanstaande positie behouden, dan moeten we versneld veranderen en bewegen. Immers de wereld draait sneller om ons heen dan dat wij veranderen. In goed Nederlands: ‘Standing still is the fastest way of moving backwards in a rapidly changing world’.

Hoe zou de natuur dat oplossen?

Weinig mensen weten dat Darwin 30 jaar na zijn grote boek ‘The survival of the fittest’ nog een boek schreef. ‘The survival of the sexiest.’ Immers hoe overleeft de papegaai met zijn opvallende kleurenpracht en slechte adaptievermogen in de gevaarlijke jungle? Dwars tegen alle wetten  van Darwins’ eerste boek in? De papegaai is niet de snelste, grootste of slimste. Hij is wel de mooiste en doet aan marketing, onderscheid, mooi zijn… en is daarmee verzekerd van een reproductieve toekomst. High touch dus. Na de daad veel groenten en zuivel eten, memoreerde Rob Baan in zijn lezing. En mooi huwelijk, groenten en zuivel. Broccoli en Borst. 80% plantaardig; groenten en fruit, 20% dierlijke producten.

Doorschakelen

De wereld verandert van Likes naar Loves. De 19e eeuw was de eeuw van keizers. De 20e eeuw de eeuw van nationale staten. De 21e eeuw is de eeuw van de stad en de consument. Zij willen transparancy & traceability. Alles, maar dan ook alles wat geen waarde toevoegt zal verdwijnen. In een sector waar onder de grote rivieren 70% van de melkveehouders ouder is dan 55 jaar zullen de komende 10 jaar 7.000 melkveebedrijven verdwijnen. Dat betekent groei van bedrijven. Terwijl we juist zouden moeten insteken op kwaliteit i.p.v. kwantiteit. Niet het vele is goed maar het goede is veel. Meer kwaliteit en meer variatie en diversiteit is keihard nodig. We moeten doorschakelen naar een versnelde aanpassing. Voor de toekomst. Samen schrijven wij de geschiedenis van de toekomst. Vooruit naar vroeger. Dan gaat het niet over die 9 miljard monden voeden in 2050.

Nee, dan gaat het over of en hoe een koe een paard eet. Transparancy & Traceability. Of we goede landingsrechten houden als sector. Groenten x Zuivel = Apotheek!

De huidige maatschappelijke uitdagingen – of je nu praat over gezonde voeding, vergrijzing of preventieve gezondheidszorg of vervuiling – zorgen voor een fantastische innovatieopgaven voor de Nederlandse melkveehouderij. In een wereld waar meer mensen met obese in bed stappen (1,3 miljard) dan mensen met honger naar bed gaan (< 1 miljard) liggen er kansen te over. Je kunt de toekomst niet voorspellen, maar wel voorstellen. De toekomst is meer variatie en diversiteit, een zee van niches, van doelgroepenvoeding.

Beste mensen, ik sluit af. Blijf houden van melkvee. Als je sneller kunt veranderen is de melkveehouderij de Tesla van de toekomst, dat Glas melk bieden we samen met Rob Baan aan Koningin Maxima aan!
High Tech x High Touch.

Dank u wel.

Wrap up ‘gesproken column’ Roger Engelberts - Courage Event LEF – donderdag 23 april 2015.

Deel dit bericht