Meer items laden
 Je hebt het einde bereikt, probeer je zoekterm te verfijnen als je niet het gewenste resultaat hebt gevonden.
 Sorry, er zijn geen resultaten gevonden op deze zoekterm
Logo Imagro 30 jaar Imagro logo
Zoeken
9 januari 2023 door

We innoveren onszelf de crisis uit!

We omringen ons vaak met gelijkgestemden. Dat levert fijne gesprekken op en voelt vertrouwd, we zijn het immers vaak met elkaar eens; onze waarheid wordt bevestigd en dus nog sterker. Algoritmes helpen hier zelfs een handje bij zodat we binnen onze bubbel blijven. Maar hoe interessant is het om uit onze bubbel te komen? En uit te zoomen en van een afstand met een frisse blik te observeren waar we mee bezig zijn. Beetje ongemakkelijk misschien, maar wel zo verfrissend!

Wat als we bijvoorbeeld ontwerpers mee laten denken over ons voedsellandschap. Hoe zou een supermarkt er dan uitzien? Tijdens de Dutch Design Week werden er verschillende scenario’s getoond. De gemene deler bij alle scenario’s was dat het gezonder moet, maar we weten nog niet hoe. We zien vooral dat het gemiddelde BMI toeneemt en dat de druk op de zorg te groot wordt. Dus hoe kunnen we naar preventie in plaats van curatie? Een mooie kans voor retailers. Tenminste als wij als consumenten hiervoor open staan. Wat als de supermarkt acteert als foodcoach? Hiervoor zijn de eerste stappen al gezet. Jumbo heeft het platform Smulweb ingelijfd en heeft de Foodcoach app gelanceerd. Hiermee coachen ze de gebruiker in kleine stapjes naar een gezonder voedingspatroon. Albert Heijn gaat nog een stapje verder. Vooral in de US wordt ‘hyperpersonalisatie’ ingezet. Hier werden de Covid-vaccinaties gezet in de apotheken naast de supermarkt. Hiervandaan is het een kleine stap naar leefstijladvies en vervolgens naar een diëtist die meeloopt bij het boodschappen doen. Op de Dutch Design Week in de Embassy of Health werd getoond hoe de supermarkt er in 2050 uit zou kunnen zien. Vult de supermarkt op basis van jouw persoonlijke data en darmflora jouw winkelmandje? Of neem je voortaan een shotje goede bacteriën voor een optimaal gebalanceerde darmflora?

Voor beide gevallen is het essentieel dat we beter begrijpen wat we exact telen als voedselproducenten. Wat zijn de voedingswaarden van onze mooie producten? Brightlands presenteerde recent de uitkomsten van het onderzoek naar de echte waarde van groente en fruit. Hierbij is voornamelijk gekeken naar de stof lycopeen die voorkomt in wortel, tomaat en een aantal koolsoorten. Dit stofje kan mogelijk de ontstekingswaarden in ons bloed verlagen en daarmee het risico op het ontwikkelen van welvaartsziekten verkleinen. Hier liggen volop kansen. 

Mooie producten die we telen in kassen of vertical farms. Wanneer we de teeltomstandigheden controleren, kunnen we een uniform product telen én sturen op nog betere voedingswaarden. Dan kunnen we eindelijk meerwaarde creëren voor onze productie. En bijdragen aan de gezondheid van de consument!

Deel dit artikel

Meld je aan voor onze I-mailing

In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.

Ook interessant

Programmabureau KRW-DHZ

Actie in de Taxi!

Planet Beet: een experience vol verwondering

Het Ministerie van LNV

De Groene Vonk - Transformatie van de landbouw naar een duurzamer systeem

idverde

Gedragen strategie mét handvatten voor implementatie

Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie

Verduurzaming van de agrofoodketen versnellen

Ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit - regio Zuid

Een keynote over het unieke samenwerkings- en innovatieklimaat

Gemeente Land van Cuijk en Platform AgriFood Tech

Community ME-N-U

Greenport West-Holland

Community Indoor Farming Nederland

Dutch Dairy Challenge

Samen werken aan verduurzaming van de melkveesector

FrieslandCampina Jongeren

Met elkaar, gezellig en op eigen-wijze vooruit!