Meer items laden
 Je hebt het einde bereikt, probeer je zoekterm te verfijnen als je niet het gewenste resultaat hebt gevonden.
 Sorry, er zijn geen resultaten gevonden op deze zoekterm
Logo Imagro
4 april 2025 door Jeroen Caspers

Wordt toegankelijkheid (WCAG) een “must-have” door de European Accessibility Act?

Nieuwe websites en webshops die producten of diensten aanbieden aan consumenten in Europa moeten vanaf 28 juni 2025 voldoen aan de European Accessibility Act (EAA). Bedrijven worden daarmee verplicht hun digitale diensten zó in te richten, dat ze toegankelijk en bruikbaar zijn voor iedereen. Hiervoor zijn de WCAG-richtlijnen (Web Content Accessibility Guidelines) de norm die de toegankelijkheid van je website of app bepalen.  

Wat wordt bedoeld met online toegankelijkheid?

Online toegankelijkheid wil zeggen dat alle digitale content beschikbaar is voor iedereen , ongeacht visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperkingen. Het doel is ervoor te zorgen dat digitale platforms voor iedereen bruikbaar zijn, zonder belemmeringen. Hierbij draait het vaak om het aanbieden van alternatieven.

Enkele voorbeelden van online toegankelijkheid zijn:

  • Alt-tekst voor afbeeldingen: Mensen met een visuele beperking gebruiken schermlezers om de inhoud van een website te horen in plaats van lezen. Alt-tekst biedt een beschrijving van de afbeelding, zodat ze weten wat er wordt afgebeeld.
  • Ondertiteling bij video's: Ondertiteling helpt mensen met gehoorverlies om video's te volgen en te begrijpen. Als alternatief kan ook een transcriptie worden aangeboden onder de video.
  • Toegankelijke navigatie: Dit omvat het ontwerpen van websites met een logische en intuïtieve structuur, zodat gebruikers met motorische beperkingen gemakkelijk door de site kunnen navigeren. De navigatie is dan ook volledig benaderbaar met enkel je toetsenbord, via touch of je muis.
  • Duidelijke koppenstructuur: Zorg voor correcte opvolging van de koppenstructuur.

    Voorbeeld:
    • H1-kop van de pagina
      • H2-subkop
        • H3-subsubkop voor verdieping
      • H2-subkop
      • H2-subkop
         
  • Voldoende contrastverbruik: Om te zorgen dat content goed leesbaar is, moet de contrastratio minimaal aan de vastgestelde norm voldoen, zodat tekst en knoppen goed waarneembaar zijn. Onderstaand een voorbeeld.
Voorbeeld contrast

Voor wie is de wet van toepassing?

De EAA geldt voor de 6 categorieën:

  1. Webshops en websites die diensten aanbieden  aan consumenten, zoals notarissen en reisbureaus.
  2. Bankdiensten en financiële diensten, waaronder internetbankieren en het afsluiten van leningen.
  3. Telecommunicatie, inclusief websites en apps van telecomproviders.
  4. Audiovisuele mediadiensten, zoals streamingdiensten.
  5. E-books, computers, betaalterminals en zelfbedieningsapparatuur zoals ticketautomaten.
  6. Transportgerelateerde diensten, met name kaartjesautomaten en transportwebsites.

Wanneer hoef je niet te voldoen?

  • Producten en diensten die bedoeld zijn voor andere bedrijven (B2B) en ook niet uiteindelijk bij de consument terecht komen.
  • Bedrijven die kleiner zijn dan 10 werkzame personen en minder omzet hebben dan 2 miljoen euro per jaar.

Ook voor deze bedrijven en organisaties wordt uiteraard geadviseerd online zo toegankelijk mogelijk te zijn.

Is WCAG gelijk aan de Nederlandse overheidsnorm “Digitoegankelijk”?

In Nederland wordt de toegankelijkheid van digitale diensten van (semi-)overheid gereguleerd door de norm Digitoegankelijk. Deze is ook gebaseerd op de WCAG-richtlijnen. Hoewel beide normen hetzelfde doel hebben – het waarborgen van een toegankelijke digitale omgeving – zijn er enkele verschillen in aanpak en toepassing.

Overeenkomsten:

  • Beide normen volgen de principes van WCAG: waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust.
  • Ze vereisen dat overheidswebsites en andere essentiële diensten toegankelijk zijn voor iedereen.

Het verschil:

  • Digitoegankelijk bevat aanvullende richtlijnen en aanbevelingen die specifiek zijn afgestemd op de Nederlandse context. Denk hierbij ook aan het taalniveau.

5 praktische tips om aan de slag te gaan

  1. Doe de WCAG-test en zorg voor bewustwording bij je collega’s
    Test of je website voldoet aan de WCAG-principes: waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust. Zorg er ook voor dat de richtlijnen binnen het onlineteam bekend zijn, zodat je website blijft voldoen.
     
  2. Maak alt-teksten en ondertiteling standaard
    Zorg dat alle afbeeldingen een beschrijvende alt-tekst hebben en dat video’s altijd ondertiteling of een transcriptie bevatten.
     
  3. Test je website zonder muis
    Probeer je site alleen met je toetsenbord te bedienen. Loop je vast? Dan is je site nog niet toegankelijk voor iedereen. Bespreek met je ontwikkelaar mogelijke oplossingen.
     
  4. Schrijf begrijpelijk en gebruik duidelijke structuur
    Gebruik heldere taal (B1-niveau) en zorg voor duidelijke koppen, tussenkoppen en logische navigatie.
     
  5. Betrek echte gebruikers bij een toegankelijkheidstest
    Laat mensen met een beperking je website testen. Hun feedback is goud waard én geeft je meteen inzicht in wat beter kan.

Benieuwd hoe ik je kan helpen met de European Accessibility Act (EAA) regelgeving?

Neem contact op met mij

Deel dit artikel

Meld je aan voor onze I-mailing

In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.

Ook interessant

Maak het met plant

Cosun

Een nieuw toekomstperspectief voor de tuinbouwsector in Zuidoost-Nederland

Regionaal voedselsysteem Limburg

Voedseltrots uit het zuiden

Samen werken aan een heldere toekomst

Plan(e)t 2030 - strategietraject Delphy

Een passende thuishaven voor een toekomstbestendige visserijsector

Visserij Ontwikkel Plan

Verduurzaming van de melkveehouderij

Dutch Dairy Challenge

Een blue zone aan de oevers van de Maas in Afferden en Vierlingsbeek

Burgerparticipatie-traject

Een verantwoordelijke samenleving plant bomen, waarvan ze zelf niet meer in de schaduw zal zitten.

Het participatieplan Regionaal Landschap De Maasduinen

Zo laten we zien dat Nederland leidend is in high-tech tuinbouw

I-Grow Paviljoen

Building Thriving Businesses

GreenV