Zijn uw website bezoekers waardevol?

11 december 2015

Dagelijks krijgt u bezoekers op uw website. Via Google Analytics is te zien hoe ze bij u terecht komen en welke pagina ze bezoeken. Op deze wijze krijgt u een globaal beeld van de bezoekersstroom naar uw website. Gaan we deze gegevens analyseren, dan krijgen we inzicht. Doet uw website wat hij moet doen? Krijgt u waardevolle bezoekers op uw website?

Van strategie naar KPI

U wilt uw website optimaliseren of vernieuwen. Waarom?

  • U heeft een nieuwe uitstraling en het huidige design sluit daar niet bij aan.
  • Uw doelgroep is vooral mobiel actief. Uw design is daar niet op ingericht.
  • U heeft een nieuwe (online) marketingstrategie.

Belangrijk is dat u altijd nadenkt over het doel van de website. Wat en wie wil ik bereiken en waarom ga ik investeren?
 

Bepaal uw doel

Stel korte en lange termijn doelen op. Deze doelen zetten we om naar Key Performance Indicators (KPI). Enkele voorbeelden van KPI’s zijn:

  • 30% van de bezoekers bezoekt minimaal 2 producten.
  • 3% van de bezoekers neemt contact op via de website.

Hoe waardevol is uw bezoeker?
Aan elke KPI kennen we een waarde toe. Hoeveel is het bereiken van de doelstelling u waard? We vertalen de doelstelling naar Euro’s. Zo kunnen we snel zien of uw bezoekers echt waardevol zijn. Een voorbeeld: het lezen van productinformatie heeft minder waarde dan contact opnemen over een product.

Door deze stappen te doorlopen krijgt u een gedegen overzicht van uw online prestaties. U heeft inzicht in de kosten, ‘opbrengsten’, of beter: u kent de waarde van uw online inspanningen.

 

Meten is weten

De volgende stap is onderzoeken of en hoe de waarde van uw bezoekers verbeterd kan worden. Wilt u meer bezoekers trekken, of de content van uw site aantrekkelijker maken? Meten is weten en daarmee essentieel voor het verbeteren van uw online performance. 

Deel dit bericht