Zzzie jij ze ook vliegen?

Twee keer meer online zichtbaarheid dankzij een proactieve en goed getimede campagne

Bij warm weer is de kans op een vliegenplaag in de veehouderij extra groot. Vliegen geven overlast bij koeien en kalveren. Dit kan leiden tot stress, ziekten en zelfs economische schade. Een veehouder kan een vliegenplaag op verschillende manieren voorkomen of bestrijden. Maar die informatie is lang niet bij alle ondernemers bekend. En dat geldt ook voor de producten die ze hierbij kunnen inzetten, zoals K-Othrine SC 7,5 van Bayer Environmental Science. Hoogste tijd voor een campagne die gaat vliegen!

Annet Kersten is communicatieadviseur en was projectleider van deze campagne. “Als actieve amazone kom ik regelmatig in een ‘vliegvriendelijke’ omgeving. Je merkt ‘t direct wanneer het vliegenseizoen begint. De paarden worden kriebelig, gaan stampen en doen er alles aan om de vliegen weg te jagen. Paarden hebben het geluk dat er vliegendekens bestaan. Bij koeien is dit niet denkbaar". 

Kersten: “Een melkveehouder kan veel doen om vliegenoverlast te voorkomen of bestrijden. Er zijn natuurlijke en technische oplossingen denk aan actieve luchtcirculatie. Daarnaast bestaan er effectieve middelen voor plaagbestrijding. De meeste middelen zijn alleen te gebruiken in opslagplaatsen of bedrijfsruimten, en niet in stallen met dieren. K-Othrine SC 7,5 van Bayer is daar wél te gebruiken. Verder hebben veel andere middelen een sterk preventief in plaats van een bestrijdend karakter. Ik vind het belangrijk dat veehouders over dit belangrijke onderwerp een geïnformeerde keuze kunnen maken.”

Campagne

Op advies van Imagro besloot Bayer tot een campagne om melkveehouders te informeren hoe zij een vliegenplaag kunnen voorkomen of bestrijden. Hierbij werd ook aandacht besteedt aan het product van Bayer. “Door relevante, niet-commerciële informatie te delen met de doelgroep, creëer je gunstige voorwaarden voor ontvangst van informatie over je product.”

Proactiviteit loont 

Kersten: “De start van de campagne stond later gepland, maar door de vroege start van het vliegenseizoen was het eerder tijd voor actie! De reden waarom we een alternatieve campagne hebben ontwikkeld. De doelgroep kon hierdoor toch tijdig geïnformeerd worden. En dat heeft gewerkt. De zichtbaarheid ten opzichte van vorig jaar was verdubbeld. En de overlastperiode was nog niet eens voorbij!”

Sabrina Agredano Moreno (marketeer bij Bayer Enviornmental Science): "Imagro heeft zeer goed inzicht in onze behoeften met betrekking tot onze markt en het ontwikkelen van doelgerichte campagnes, reageren zeer snel en de timing wordt gerespecteerd. Daarnaast hebben ze ook diepgaande ervaring met het uitwerken van media-strategiën, dit wordt bevestigd met de zeer goede resultaten. Er is kwaliteitswerk geleverd door aangename en professionele medewerkers." 

Middelen

Voor Bayer Environmental Science creëerde Imagro:

  • een video en een vakbladartikel in samenwerking met melkveehouder Jacq van Bergen;
  • content over het voorkomen en bestrijden van een vliegenplaag voor het vliegenplatform;
  • advertorials voor Nieuwe Oogst, Veeteelt en Melkvee;
  • een duidelijke gebruikshandleiding over K-Othrine SC 7,5;
  • HTML-5 banners over K-Othrine SC 7,5;
  • een SEA-campagne voor optimale vindbaarheid van K-Othrine SC 7,5.

5 tips voor een goede online campagne

De ‘vliegencampagne’ voor Bayer Environmental Science is een doeltreffende online activatiecampagne. Wat zijn Imagro’s tips voor een goede online campagne?

  1. Zonder doel geen resultaat

Bepaal het doel dat je wilt bereiken, zodat je weet aan welk resultaat je werkt. Wil je meer zichtbaarheid of juist meer conversie?

  1. Juiste timing

Weet jij wanneer jouw doelgroep vooral behoefte heeft aan informatie, en wanneer minder? Zorg tijdens een online campagne, op basis van dit inzicht, voor adempauzes. Zo ontvangt de doelgroep de juiste informatie op het juiste moment.

  1. Kies de perfecte middelenmix

Mensen worden niet getriggerd door enkel een commerciële boodschap via één kanaal. Het delen van relevante, niet-commerciële informatie door collega’s (de ambassadeurstrategie) met een duidelijke call-to-action en herkenbaarheid dankzij bannering, geeft de bekendheid van je product een boost. Gebruik meerdere kanalen om je doelgroep vaker te herinneren aan jouw campagne.

  1. Val op, maar maak er geen circus van

​Iedereen wil de mooiste en meest opvallende middelen creëren. Maar het is niet per sé zo dat het meest creatieve design de boodschap het beste overbrengt.

  1. Deel, evalueer en leer

Vraag betrokken partijen om resultaten uit de campagne te delen. Pak het doel erbij en  vergelijk de resultaten met dat doel. Wat ga jij in de volgende campagne verbeteren?

Wil jij jouw product ook een boost in de markt geven?

Neem dan contact op met Annet Kersten.

Team