Meer items laden
 Je hebt het einde bereikt, probeer je zoekterm te verfijnen als je niet het gewenste resultaat hebt gevonden.
 Sorry, er zijn geen resultaten gevonden op deze zoekterm
Logo Imagro 30 jaar Imagro logo
Zoeken
Fresh Mushroom Europe

Paddenstoelen jaarrond op je bord

Denk je aan paddenstoelen, dan denk je zeer waarschijnlijk aan het najaar en heerlijke herfstgerechten. Maar paddenstoelen zijn jaarrond en in allerlei vormen en smaken beschikbaar. Fresh Mushroom Europe vroeg Imagro een concept te bedenken om mensen het hele jaar te laten genieten van paddenstoelen. De samenwerking leidde tot het retailconcept ‘Bosverhalen’.

Het aanbod en de consumptie van paddenstoelen worden gedomineerd door de witte en kastanjechampignons. Alleen in de herfst eten consumenten andere soorten. “Maar elk seizoen heeft zijn eigen soorten en smaken die passen bij de gerechten van dat moment. Het is zonde om niet het hele jaar te genieten van paddenstoelen op je bord,” aldus Bert Jansen, commercieel directeur van Fresh Mushroom Europe (FME), een belangrijke speler op de wereldmarkt. 

Kapstok

In de supermarkt zie je allerlei nieuwe subassortimenten ontstaan. “Kijk bijvoorbeeld naar speciaal bier. Daar kiezen ze voor seizoensgebonden insteken in de vorm van bieren met fruitsmaken en een hoog of juist laag alcoholpercentage. Zo ontstaat er een veelheid in bierkeuzen. Wij gingen op zoek naar een logische kapstok om de veelheid aan paddenstoelen aan op te kunnen hangen,” vertellen Imagroanen Paul Houtepen en Marèl Vermeer-Scheenloop. 

 

Bos

Paddenstoelen komen oorspronkelijk uit het bos. Houtepen: “Er zijn allerlei soorten en smaken, verscholen tussen gras of bomen, met verschillende smaken per seizoen. Zo kwamen we op het concept ‘Bosverhalen’. Met deze verhalen en smaken willen we consumenten verleiden om jaarrond te kiezen voor paddenstoelen op het bord". 

Milieus 

Vernieuwen en innoveren binnen paddenstoelen. Oké, maar voor wie? Het Mentality-model van Motivaction leert kiezen tussen acht sociale milieus. De keuze viel vooral op postmoderne hedonisten, kosmopolieten en postmaterialisten. Paul verduidelijkt: “Dat zijn consumenten die open staan voor nieuwe producten en recepten, verse ingrediënten erg belangrijk vinden en prijs minder. Tegelijkertijd hebben ze inspiratie en hulp nodig, in de vorm van voorgesneden groenten, duidelijke aanwijzingen en lekkere recepten.”

Bulls eye

De volgende stap in het traject was de Bulls eye methode, bedoeld om te ontdekken welke consumentenbehoeften het nieuwe concept moet vervullen en welke voordelen en look & feel daarbij passen. Houtepen: “De Bulls eye stuurde ons in de richting van een productverpakking met warme kleuren, van deze tijd, eentje die bourgondisch genieten uitstraalt. Met per seizoen inspiratie om nieuwe gerechten snel en gemakkelijk te bereiden.”  

Ready to cook

En zie daar. Sinds nu vinden we in diverse supermarktketens in Nederland en Belgie zes ‘Bosverhalen’. Het assortiment varieert van monoverpakkingen met bijvoorbeeld nootachtige paddenstoelen, tot voorjaars-, zomer en najaarsmixen. Alle varianten hebben een aantrekkelijke, kleurrijke en transparante verpakking, zijn bedoeld voor vier personen en ready to cook (de bereidingstijd staat op de voorkant) en bevatten een heerlijk recept. Daarnaast varieert de kleur van de verpakking per seizoen. 

 

20% groei

Sinds de introductie zijn drie kwartalen verstreken. Marktcijfers laten zien hoe de introductie is verlopen. En dat is ronduit positief! Houtepen: “We zien zo’n 20% groei van de totale champignonomzet. Bovendien heeft het nieuwe concept niet gekannibaliseerd op bestaande varianten; van de acht geïntroduceerde varianten hebben er qua omzet en doorstroming zeven bestaansrecht.“

Geschreven door Marèl Vermeer - Scheenloop

Meer weten over deze case?

Neem contact met mij op

Ontmoet het team

Marèl
Mike
Patricia
Paul
Roger
Suzie

Ook interessant

Programmabureau KRW-DHZ

Actie in de Taxi!

Planet Beet: een experience vol verwondering

Het Ministerie van LNV

De Groene Vonk - Transformatie van de landbouw naar een duurzamer systeem

idverde

Gedragen strategie mét handvatten voor implementatie

Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie

Verduurzaming van de agrofoodketen versnellen

Ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit - regio Zuid

Een keynote over het unieke samenwerkings- en innovatieklimaat

Gemeente Land van Cuijk en Platform AgriFood Tech

Community ME-N-U

Greenport West-Holland

Community Indoor Farming Nederland

Dutch Dairy Challenge

Samen werken aan verduurzaming van de melkveesector

FrieslandCampina Jongeren

Met elkaar, gezellig en op eigen-wijze vooruit!