Verantwoord snacken is een eitje! 

Hoe zetten we een gekookt, gepeld en verpakt eitje succesvol in de markt? Dat was de vraag van Egga Food aan Imagro. Aanvankelijk werd het product aangeboden als saladeverrijker. Na het traject met Imagro bleek een andere propositie kansrijker: als verantwoorde snack voor onderweg!

Egga Food uit Ospel is een specialist in het koken, pellen en verven van eieren. Paul Houtepen omschrijft de samenwerking met hen als ‘top’. “Het is geweldig om samen te werken met een klant die open staat voor innovatie en enthousiast meedenkt.” 

 

Consumentenonderzoek

Het traject startte met consumentenonderzoek. “Een belangrijke conclusie van dit onderzoek was dat het on-the-go segment nog steeds grotendeels bestaat uit ongezonde snacks. Terwijl de ondervraagde consumenten steeds meer aangeven dat ze behoefte  hebben aan verantwoorde tussendoortjes.”

Makkelijk en gezond

Dit inzicht zette het team op het spoor van de kant en klare eitjes als een gezonde snack voor onderweg, na het sporten of tijdens de studie. “Het product is immers natuurlijk, zit boordevol eiwit en bevat geen koolhydraten.”

Verpakking

Als vertaling van deze nieuwe propositie werd, in plaats van afzet naar de retail, de blik verplaatst naar traffic-locaties. “Denk aan tankstations en winkelcentra. Daarnaast werd de verpakking handig om mee te nemen, opvallend, staand en hersluitbaar. Egg-on-the-go was geboren!”

Typen consumenten

Volgens Houtepen past het on-the-go eitje vooral bij twee typen consumenten: de zogenaamde kosmopolieten en postmaterialisten. “Volgens het het Mentalitymodel van Motivaction valt ongeveer een vijfde van de Nederlandse bevolking hieronder. Het zijn nieuwsgierige mensen, met een brede interesse en een focus op ontplooiing. Ze leven gejaagd, maar bewust. Voor hen is verantwoord snacken voortaan een eitje!”

Ook aan de slag met een retailconcept?

Neem contact op met Paul Houtepen

 

Team