idverde Veldtocht 2025: meer waarde door groen


Juni 2021 kwamen Olaf Janssen (algemeen directeur) en Simon Bos (commercieel directeur) van idverde NL naar ons toe met de vraag hoe ze hun mensen konden meenemen in het doorleven, voelen en eigen maken van de strategie. Van onderaf activeren. Het einddoel is in 2025 een hogere omzet en meer rendement, maar mét behoud (en liefst verhoging) van het eigen werkplezier en  zeer tevreden klanten. Oftewel: meer waarde door groen.

Hier kregen wij natuurlijk jeukende handen van: onder het motto ‘wat je samen maakt, maak je niet kapot’ gingen we aan de slag om een pad naar gedragen strategie uit te zetten. Dit mondde uit in ‘Veldtocht 2025’: een aantal werksessies en spectaculaire eindsessie om de ontwikkeling van een nieuwe strategie voor idverde te faciliteren.

Kick-off Veldtocht 2025
Geïnspireerd door de natuur als basis, stelden we met een selectie van directie en vestigingsmanagers de nieuwe kernwaarden en grootste uitdagingen binnen idverde vast. Onder de vlag van ‘samen, ontwikkelend, inventief’ zijn er een vijftal bedrijfsbrede uitdagingen aangewezen waar vijf verschillende teams en een overkoepelend kernteam tijdens Veldtocht 2025 aan werken. Iedereen had er zin in en startte met een enthousiaste can-do mentaliteit aan Veldtocht 2025!

 

Inspireren en divergeren
Allereerst begon onze reis met veel inspiratie en de nieuwste trends: hoe kan idverde inspelen op deze ontwikkelingen en waar wakkeren de vuurtjes binnen idverde van aan? We gingen van buiten naar binnen: welke relevante combinaties van externe kansen en interne capaciteiten versterken de strategie? Daarnaast werd natuurlijk de teambonding niet vergeten; samen kom je tenslotte verder.

Brainstormen en creëren
Door de coronamaatregelen was het Creatie-gedeelte noodgedwongen online. De gedrevenheid spatte echter van het scherm! Deze werksessie stond in het teken van brainstormen en zo veel mogelijk ideeën en plannen genereren. Imagro faciliteerde en begeleidde, zodat de mensen van idverde konden doen waarvoor ze waren gekomen: samen werken aan hun duurzame toekomst.

Simon Bos (commercieel directeur idverde NL): “De meerwaarde van Imagro zit ‘m niet alleen in het traject zelf, maar juist in de gesprekken over het proces. De kritische noot over wat goed en minder goed gaat en het feit dat Imagro niet ‘zomaar doet wat de klant vraagt’ zorgen ervoor dat projecten zoals dit een succes worden!”

Pitchen en valideren
Na verbreden, brainstormen en plannen maken, kwam het gedeelte van valideren en verspreiden. Tijdens de laatste werksessie finetuneden alle teams hun Plannen van Aanval. Ook pitchten ze deze aan elkaar én stelden elkaar kritische vragen. Een opwarmertje voor de eindsessie, waar ze alle plannen aan de idverde directie zouden presenteren.

WOW-plannen presenteren
In februari 2022 was het zo ver: alle teams hadden maanden gewerkt tijdens en buiten de werksessies en stonden te popelen hun inhoudelijke, concrete basis voor de strategie te presenteren. Deze sessie was de kers op de taart; een ware veldtocht, waar inhoud en vorm elkaar aanvulden. Elk team presenteerde haar plannen aan de directie en ging hierover in dialoog in hun eigen tipi, kas of yurt. Met zijn allen hebben we de schouders onder integrale verbetering van cultuur en gedrag gezet. Zo hebben we met de teams zaadjes geplant die binnen idverde kunnen uitgroeien tot een mooie strategie waar iedereen gezamenlijk met plezier werkt aan een verdiend eindresultaat.

Wil je betrokken mensen? Betrek ze dan!

Wil je meer weten over deze indrukwekkende veldtocht?Neem dan gerust contact op met Inge Smits, zij vertelt je er graag meer over! Daarnaast heeft Inge ook nog een blog geschreven dat aansluit op het verhaal van idverde. Lees meer over haar blog 'Van hard en moet naar hart en moed'. 

Team