Let's Ketch'up!Maand van 'Samen tegen verspilling' in Brabant

Brabantse organisaties en initiatieven gaan samen voorop in de strijd tegen voedselverspilling. Zodat het straks niet alleen de slimste agrifoodregio van Europa is, maar ook de koploper tegen verspilling.

We Are FoodBrabant mag zich in 2018 een jaar lang ‘Europese Regio van de Gastronomie’ noemen. Een titel die bijdraagt aan de Brabantse initiatieven voor verduurzaming en innovatie in de landbouw en voeding. Met de campagne ‘We Are Food’ worden in Brabant het hele jaar door actuele food thema’s in de spotlights gezet. Tien thema’s die zijn aangedragen door Brabantse food-ondernemers, consumenten, zorgprofessionals, studenten etc. Iedere maand heeft één of meerdere ‘gangmakers’. Samen zijn zij het gezicht van 'We Are Food'. Als eerste was Keukenchef Bob Hutten aan zet, de maand maart stond in het teken van ‘Samen tegen verspilling’.

Samen tegen verspillingJaarlijks gooit de Nederlandse consument voor 2,5 miljard euro aan voedsel in de vuilnisbak. Daar boven op verspilt de voedselindustrie ook nog eens 2,5 miljard. Wereldwijd wordt ruim 1/3e van al het geproduceerde voedsel weggegooid. Brabantse organisaties en initiatieven gaan samen voorop in de strijd tegen voedselverspilling. Zodat het straks niet alleen de slimste agrifoodregio van Europa is, maar ook de koploper tegen verspilling. In en vanuit THREE-SIXTY in Veghel (Meierijstad) werden in maart projecten gerealiseerd die consumenten én ondernemers aanzetten tot minder verspilling.

Op dinsdag 20 en woensdag 21 maart organiseerde THREE-SIXTY o.a. in samenwerking met Imagro  een tweetal evenementen rondom voedselverspilling.

 

Dinsdag 20 maart – Dutch Champions 12.3 event
Georganiseerd door collega’s Sander Groenen en Froukje Kooter in samenwerking met Rabobank, Wageningen UR en Hutten Catering.  

 

50% minder verspilling in 2030

Champions 12.3 is een internationale coalitie van leidinggevenden van overheden, bedrijven, internationale organisaties, onderzoeksinstellingen, agrarische organisaties en het maatschappelijke middenveld die zich inzetten voor de ambitie, acties en voortgang naar het bereiken van SDG Target 12.3. 50% minder verspilling in 2030. De Nederlandse leidinggevenden binnen deze coalitie hebben zich verenigd in een eigen taskforce: ‘Dutch Champions 12.3’. 

Overdag vond er een inspirerend programma plaats voor de medewerkers (uitvoerders, duurzaamheidsmanagers, etc) van bedrijven binnen deze taskforce; de personen die directe invloed hebben op de verspilling in de organisatie. Dit programma werd afgesloten met een persmoment, waarbij ook de CEO’s/directeuren van betrokken bedrijven aanwezig waren. De avond was exclusief voor huidige en toekomstige leden van ‘Dutch Champions 12.3’.

Yes we can!Froukje: “Het doel van deze dag was om de gasten een gevoel van trots te geven. Een gevoel van gezamenlijkheid richting de opgestelde agenda van maatregelen/activiteiten tegen voedselverspilling. In co-creatie met het hele team hebben we een concept bedacht waarmee we een ‘We moeten hier iets mee!’ reactie opriepen en waarbij we de Dutch Champions en enkele internationale gasten een (letterlijk) podium boden. We vonden het vooral belangrijk dat we de gasten het gevoel gaven dat men totaal ontzorgd werd. Een gemoedelijke sfeer, waarbij de gasten op eigenzinnige wijze geconfronteerd werden met de feiten achter voedselverspilling.”

 


Let's Ketch'up

Het totale diner stond in het teken van de tomaat. Tomaten cheesecake, Gazpacho, Pasta met tomatensaus. De ontvangstruimte was ingericht met kistjes tomatenkontjes die De Verspillingsfabriek krijgt van Mc Donalds. Daar maakten ze vervolgens ketchup van die tijdens het diner werd geserveerd bij de hamburgers.

Imagro was verantwoordelijk voor het (mede) bedenken van het concept, het opzetten van het draaiboek, organisatie/aansturing in voorbereidend proces, aansturing tijdens het event en de nazorg.

 

Meer weten over het Dutch Champions 12.3 event?
Neem contact op met Froukje Kooter. 

Woensdag 21 maart | Food Waste Event 1
Georganiseerd door collega Sanne van de Valk en Judith van Heck in samenwerking met Food Waste Xperts


Waar de dag ervoor vooral de grote internationale bedrijven te gast waren, was deze dag speciaal voor MKB’ers. Organisaties die al aandacht besteden aan verspilling of hiermee aan de slag willen. Dit event werd georganiseerd namens Food Waste Xperts. Imagro was verantwoordelijk voor concept en organisatie, van A tot Z. 

Sanne: “Deze dag wilden we de ondernemers kennis laten maken met Food Waste Xperts. Ze kunnen binnen een organisatie zoveel verschil maken op het gebied van verspilling! Of het nu gaat om het voorkomen, verminderen of verwaarden. Onder de streep levert het geld op.”

Ondernemers aan zetTijdens het event maakten de ondernemers middels verschillende workshops kennis met Food Waste Xperts en het thema voedselverspilling. Samen met andere MKB’ers dachten ze na over de concrete mogelijkheden op hun bedrijf. Mogelijkheden in technologie, de inzet van data, nieuwe verdienmodellen en toegevoegde waarde concepten.
"De gasten gingen vol inspiratie weer naar huis. De reacties waren lovend.”

 

Meer weten over de Maand van ‘Samen tegen verspilling’ of het thema verspilling?
Neem contact op met Sanne van de Valk. 

Team