Een nieuw duurzaamheidskeurmerk op weg helpen
Consumenten, NGO’s en overheid roepen steeds harder om betrouwbare duurzaamheidskeurmerken. Stichting Milieukeur introduceerde daarom On the way to PlanetProof. Imagro was vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van dit keurmerk. In de vorm van strategisch advies, het ontwerp van het logo en tenslotte een plan voor en begeleiding van de communicatie. Inmiddels is On the way to PlanetProof het snelst groeiende duurzaamheidskeurmerk.
Want het keurmerk is doorgegroeid vanuit de oorspronkelijke groenten en fruit, naar zuivel en eieren. Bovendien wordt er aan de deur geklopt voor uitbreiding naar nieuwe categorieën.
Onderscheidend vermogen
Het onderscheidend vermogen van On the way to PlanetProof zit 'm in de breedte en integraliteit van de criteria: die hebben betrekking op zowel natuur, milieu, klimaat als dier. Daardoor hebben niet alleen boeren en telers, maar ook grote ketenspelers als Friesland Campina en HAK zich aangemeld bij dit keurmerk. Onderdeel van de aanpak én het succes is de investering in draagvlak onder retailers. Het is uniek dat elkaar beconcurrerende retailers als Jumbo, Lidl en Plus konden meebeslissen over de communicatieve aanpak. Voor ons evident, omdat ons leitmotiv altijd is “Wil je betrokken mensen, betrek ze dan ook”.
Van Nederland naar Europa
Door de sterke positie van de Nederlandse agro- en foodbedrijven doet het keurmerk nu ook zijn intrede in andere Europese landen. En kijkend naar de Farm to Fork strategie van de EU, ligt hier nog een grote groeimarkt. Op Europese schaal bestaan namelijk nog geen grote duurzaamheidslabels voor verse producten zoals we die bijvoorbeeld wel bij chocolade kennen. Volgend op de oorspronkelijk nadruk op strategie en ontwerp van het keurmerk, ligt de focus vanaf nu op activatie. Je zult dus nog veel meer gaan zien van On the way to PlanetProof!

Meer informatie of zelf aan de slag?
Is duurzaamheidscommunicatie en/of het inspelen op wensen en mogelijkheden van retailers ook jouw vraagstuk? Foodconsultant- en marketeer Paul Houtepen denkt graag mee over de mogelijkheden.