Ondernemer?
Spoed je naar het Land van Cuijk!
Vijf leading multinationals op nog geen 9 vierkante kilometer. Nergens ter wereld vind je zo’n grote concentratie agrarische wereldspelers op zo’n klein stukje grond als in het Land van Cuijk. Strateeg Sander Groenen: ‘Dit is het land van de stille kampioenen’.

 

 

Geen snoevende topmannen. Geen ratelend marketingapparaat dat de wapenfeiten voortdurend breed uitmeet. Het stilste jongetje van de klas: dat is het Land van Cuijk. Maar wie voorbij die stille bescheidenheid kijkt, slaat steil achterover van de innovaties en prestaties die in het gebied worden geleverd. Vijf redenen om je als agrifood bedrijf naar het Land van Cuijk te reppen.
 

1. Indrukwekkende verzameling marktleiders
In Boxmeer zijn niet minder dan vier internationale topbedrijven gevestigd: Hendrix Genetics, MSD Animal Health, Nutreco, Marèl Poultry. Even verderop vind je in Cuijk nóg een wereldspeler: Danone Nutricia. Deze grote spelers nemen op de ‘agri-food wereldmarkt’ plaats 1 of 2 in. Samen sturen deze vijf grote moederconcerns in 50 landen bedrijven aan – op alle continenten. Een perfecte voedingsbodem voor internationalisering van je onderneming.

2. IJzersterke samenwerkingsverbanden
Overheid, onderwijs, industrie en primaire sector steken de koppen bij elkaar in het Land van Cuijk. Samen denken ze na over voor een integraal beleid. Centrale vraag: wat hebben onze inwoners nodig als het gaat om wonen, leren, werken? Mooi voorbeeld is het (beroeps)onderwijs dat zijn aanbod afstemt op de arbeidsmarkt in het gebied. Dat is mooi, want dat betekent goed opgeleide arbeidskrachten voor jouw bedrijf.

3. Inspirerend klimaat voor ondernemers
ZZP’er, MKB’er, zware internationale jongens: tout ondernemend Land van Cuijk ontmoet elkaar. Bij businessevents, bij de industriële kring, studiereizen, de uitreiking van de Ondernemersprijs… Overal wordt samen gespard en aan relaties gebouwd. Kennis, uitdagingen en resources worden gedeeld. Mooi voorbeeld is Daags na de Tour – al járen een event van formaat. De middenstand levert de diensten, de grote bedrijven de fondsen, en zie daar: een heerlijk event in Boxmeer. In het Land van Cuijk is het snel geregeld. Als ondernemer kunnen je bogen op stevige structuren en lekker snel schakelen.   

4. Grenzeloze samenwerking
In het Land van Cuijk kun je grenzeloos samenwerken. Létterlijk. In deze grensregio zijn de banden met Duitse overheid, industrie en MKB van oudsher sterk. Ook de aanwezigheid van internationale topbedrijven geeft een internationale impuls aan het MKB. De ZZP’ers, MKB’ers zwengelen op hun beurt weer de innovatie in de grote bedrijven aan. Het resultaat: een grenzeloze kruisbestuiving, waarbij je als ondernemer je hart kunt ophalen. 

5. Ideale leefomgeving
Lommerrijke bossen, eindeloze velden, meanderende Maas…. Het Maasheggen-gebied is uitgeroepen tot UNESCO-gebied. In dit gebied vol bedrijvigheid kun je óók nog heerlijk wonen. In het Land van Cuijk is oog voor natuur, cultuur én bedrijvigheid.

 Dus… Ondernemer? Waar wacht je nog op!

 

Land van Cuijk gaat over grenzen

  • Hendrix Genetics, MSD Animal Health, Nutreco en Marèl Poultry zijn niet alleen wereldspeler op het gebied van kip, maar zijn ook snelgroeiende partij op het gebied van vis (verwerking, genetica, voer, vaccins).
  • Vele Aziatische kinderen worden groot gebracht met babyvoeding uit het Land van Cuijk.
  • Niet minder dan 80 % procent van de kippen ter wereld is genetisch gelinkt aan kippen uit het Land van Cuijk.
  • Nagenoeg alle I’m loving it-kipnuggets ter wereld worden verwerkt met machines van Marèl.
  • Wereldwijd worden huisdieren en boerderijdieren gevaccineerd met vaccins uit het Land van Cuijk


 

Over Sander

Sander Groenen is strateeg bij Imagro, bureau voor strategie en creatie in agrifood en leefomgeving. Als programmalid van de Innovatieve Hotspot Agrifood en het Agrifood Land van Cuijk-programma stimuleert hij overall verbinding in het Land van Cuijk tussen stakeholders. Het streven: een bloeiende economie, een ijzersterke gebiedsbranding, een oersterke samenwerking in dit gebied vol potentie.

Typisch Sander
“In mijn hoofd leg ik de hele dag puzzels. Strategie boeit me mateloos. Ik geloof dat echte branding van binnen komt. Ik kijk op overstijgend niveau naar vraag en behoefte. Wat zijn gezamenlijke doelen? Gedeelde belangen? Soms zijn discussies abstract, maar plannen moeten voor mij glashelder zijn, voor iedereen toegankelijk. Resultaten beginnen bij (interne) verbinding.”