Op inspiratiesafari in Waardevol Westland: “Twee inspirerende en indrukwekkende dagen!”

‘Groot denken’, ‘over de keten heen springen’ en hasselbackaardappels. Het kwam allemaal voorbij tijdens een inspiratiesafari naar het Westland die Imagro onlangs organiseerde voor de TuinBouw Businessclub Zuid-Nederland. Vijftig tuinbouwondernemers bezochten in veertig uur uiteenlopende voorbeelden van waarde creatie.

Volgens Roger Engelberts van Imagro werkt de tuinbouw hard aan een transitie van een kostprijsgedreven naar een waardegedreven productie. “En daarbij kunnen ze veel inspiratie gebruiken. Om hen verder te helpen, organiseerden we op 7 en 8 oktober deze inspiratiesafari.”

Indrukwekkend

Normaal kijkt de TuinBouw Businessclub graag over de grenzen. Eerder bezochten ze bijvoorbeeld samen New York en Moskou. Vanwege de reisbeperkingen besloot men dit keer in Nederland te blijven. En dat beviel zeer goed! Volgens Jeroen Doornenbal, deelnemer, ondernemer en bestuurslid van de Tuinbouw Businessclub Nederland-Zuid waren het “twee zeer inspirerende, indrukwekkende en perfect georganiseerde dagen, die tot veel nieuwe inzichten hebben geleid.”

Over de keten heen springen

Engelberts belicht een aantal hoogtepunten van de veertig uur. “Bij Tomatoworld spraken we, tijdens het speciale Peppers-debate, over waardecreatie door harder te groeien of harder te verbeteren. Het groeitempo van de Nederlands tuinbouw lijkt te laag om internationaal positie te behouden. Partijen met miljarden achter zich versnellen, vooral vanuit de sierteelt in Afrika en de glasgroententeelt in Amerika. Groeien met winst uit de onderneming en bancaire leningen gaat volgens de deelnemers aan het debat niet snel genoeg. Nieuwe partijen springen over de keten heen met productie en afzet in één hand. De Nederlandse tuinbouw denkt in die zin teveel vanuit eigen perspectief en veelal te klein. InFarm-Indoor Urban Farming in Duitsland en AppHarvest in Amerika halen miljarden groeigeld op doordat ze zich positioneren als sexy tech bedrijven, in plaats van tuinbouwbedrijven. Zo bind en boei je jong talent.” Het Peppers-debate was een perfecte coproductie met Martien Penning van Hillenraad Partners, Arie van den Berg van Bergroses en Jelmer Methorst van NPM Capital (die o.a. Kubo, AgroCare en Ploeger Oxbow in portefeuille heeft).

Experience centre

De reis voerde ook naar Ter Laak Orchids in Den Haag. Hier vertelde Edith Bentvelsen hoe Ter Laak nieuwe waarde creëert en welke nieuwe kijk en samenwerking het bedrijf heeft op onderscheid en afzet. Samen met  orchios_nl vormen zij bijvoorbeeld de nieuwe organisatie ‘The Orchid Growers’ en voeren zij het merk Mimesis. Ter illustratie was er een geweldige rondleiding door hun inspirerende Experience Centre.

 

Melkproeverij

Sergio Ooijens ontving ons op zijn verjaardag bij Lely. Hij liet zien hoe deze farming innovators naar waarde kijken en óók over de keten heen springen. Lely, van origine grote uitvinders, Willy Wortels in octrooien en thuis in de weidebouw, kiest nu om gekozen te worden. Ze hebben focus on focus op dairy-farming in de keten, van gras tot glas. We kregen een unieke inkijk en rondleiding in de fabriek en… een melkproeverij. Want Lely springt over de keten heen en heeft met het merk The_lely_orbiter en Mijn melk een consumentenmerkmelk in handen waar de boer z’n regionale of eigen kleur aan kan geven. Bijvoorbeeld op basis van ras of koefamilie. Spannende dynamiek en waardecreatie tussen producent en consument, koe en koelkast. Want: hoe dichter bij het mondje van de consument, hoe hoger de waarde!

Limocello

In Rotjeknor was ’t de watertaxi in gevolgd door …… een amper te bevatten negen-gangenmenu, afgetopt met een Limoncello van topchef Francois Geurds himself, powered by FG Food Labs (het waardevolle innovatielab (ja met 💫) voor het andere restaurant van Francois in een oud treinstation). Fantastisch hoe hier van de beste ingrediënten een sterrenmenu wordt gecreëerd. Tegelijkertijd kwam de waarde hier vooral van de mensen; van de waardevolle gesprekken aan tafel en de ongekende service van de hele brigade. Service met een glimlach in het kwadraat!

 

Onderzoek

Het was vroeg op voor de rit naar het Horti Science Parc in Lansingerland. Op de locatie van Wageningen UR vertelde Jan-Willem de Vries over de jongste inzichten van het onderzoek van Wageningen UR. Hij liet ons vooral zien dat de vele proeven die gedaan zijn en de innovaties die hieruit zijn voortgekomen, inmiddels hun weg hebben gevonden naar de praktijk. Daarnaast praatte Luuk Graamans ons bij over de laatste ontwikkelingen op het Horti Science Parc in de vorm van het hier vorige week geopende Fieldlab Vertical Farming. René van Haeff van Light4Food speelde hier goed op in door zijn reisgenoten er een exclusieve tour te geven.

State of the art

Daarna was het door naar Van Gelder groente & fruit in Ridderkerk. De groep bezoekers was zwaar onder de indruk van het state of the art, door Vanderlande gerobotiseerde, verscentrum. Ga er maar aan staan: met honderd miljoen omzet, honderd miljoen investeren, waarvan 25 miljoen in logistiek, automatisering, rollerbanen, robots en automatische orderpicking. We zagen minirobots af en aan rijden, om kleine kisten BijtRijp groente en fruit naar klanten als Van der Valk en Hilton te brengen. We zagen een highcare keuken waar groenten en fruit worden samengesteld, zodat er minstens twee dagen bij de THT-datum kunnen worden opgeteld. Bovendien kregen we in de demokeuken een supergezonde lunch voorgeschoteld, met groenten en fruit in de basis.  De demokeuken is een belangrijke ruimte voor Van Gelder. Want hier wordt samen met koks continue geëxperimenteerd om waarde te creëren. Van aardappel, naar puree, naar een hasselback. Zo maak je van een eenvoudig ingrediënt een topgerecht!

Carrousel

Na de perfecte lunch bij Van Gelder (veel dank Gerrit, Michael en Joyce) hielden vier ondernemers een pitch, waarna we met 4 x 12 deelnemers, in een carrousel, de inhoudelijke diepte in gingen. Dank aan Edwin Steenbergen (Zentoo), Marco van der Sar (zelfstandig, o.a. Modiform en Bloemenbureau Holland), Ronald Hoek (Blue Radix) en Ted Duijvesteijn (worlds best tomato grower).

Energie

Engelberts: “We hebben twee waanzinnige dagen mogen beleven, met heel veel indrukken. Wat met name is blijven hangen, is de energie die vrijkomt als we spreken over waarde(n) en succesverhalen horen van échte ondernemers. Hieruit blijkt dat het kleine dingen kunnen zijn die zaken in beweging brengen. Vaak gebeurt dit wanneer we onze krachten bundelen en ons netwerk groter maken. Dan kan het bijvoorbeeld gebeuren dat Edwin Smit een zaadje plant, waarna er op de stoep van het Guggenheim in New OrkY, tomaten geteeld worden met Nederlandse techniek. En dat dit vervolgens opgepikt wordt door de Chinese techreus Tencent. Waarna zij contact opnemen met Wageningen UR om samen de autonomous greenhouse challenge mogelijk te maken. Waar we van leren dat data een krachtig stuurelement zijn bij de teelt. Want door hier slim gebruik van te maken, kon een team wizzkids een team telers en adviseurs verslaan.”

Samen

Laten we trots zijn op wat we hebben bereikt in de tuinbouw in Nederland. Op hoe we samen werken, resultaten bereiken en onszelf iedere keer weer vernieuwen! Dat is samen waarde creëren.

Reacties van deelnemers: 

Bekijk de sfeerimpressie van deze inspiratiesafari: https://youtu.be/Ncwl5P1XK5Y

Wil jij ook een inspiratiesafari organiseren? Neem contact met ons op via Roger@imagro.nl

Team