Een nieuwe identiteit voor Saint-Gobain Cultilene

Saint-Gobain Cultilene levert de perfecte basis voor een duurzame en hoogrenderende teelt en weet daarmee een stevige positie in de markt voor substraten in de tuinbouw te pakken. Om die positie te claimen en uit te bouwen, is Imagro samen met Cultilene op zoek gegaan naar de essentie van de organisatie. Om deze vervolgens te vertalen naar een nieuwe visuele en inhoudelijke merkidentiteit.

Essentie
Om tot de essentie van Saint-Gobain Cultilene te komen, heeft Imagro verschillende sessies georganiseerd met een kernteam van Cultilene. Rekening houdend met de COVID-richtlijnen vonden de sessies zowel online plaats als in het Wij!land van onze creatieve broedplaats in Ottersum. Met als resultaat duidelijk inzicht in de sterke punten waarmee Cultilene zich onderscheidt in de markt: de perfecte basis leveren voor duurzame en hoogrenderende teelten – Where impact begins.

Tijdens de sessies is inzichtelijk geworden dat duurzaamheid een veel belangrijkere rol speelt binnen Cultilene dan aanvankelijk gedacht. Niet alleen binnen de organisatie op het gebied van bedrijfsvoering en productontwikkeling, maar veel breder in de organisatie. Door met het kernteam op zoek te gaan naar de BHAG (Big Hairy Audicious Goal) van Cultilene ontstond een sterke gemeenschappelijk fundament waar we verder op door hebben gebouwd. Daarnaast zijn tijdens deze sessies de doelgroepen in kaart gebracht en hebben we samen een stip op de horizon gezet.

 

 

Frisse start
De volgende stap was het creatieve proces. Imagro heeft daarin een passende visuele identiteit voor Cultilene ontwikkeld. Daarbij is na een logostudie het logo flink opgefrist en is een duidelijk herkenbare visuele huisstijl ontwikkeld. Een krachtig corporate beeld en verschillende stijlelementen zijn hierbij enkele krachtige componenten. Een gezicht voor de nieuwe identiteit van Cultilene. De pay-off, ‘where impact begins’, maakte het geheel compleet. “De waterdruppel uit ons nieuwe logo symboliseert onze drive om het wortelklimaat perfect te managen en zo te inspireren tot duurzame, betrouwbare plantenteelt” aldus Dennis Wertheimer, directeur van Cultilene.

 

 

 

 

Touchpoints
Nu de nieuwe identiteit staat als een huis is het moment aangebroken om deze extern te presenteren. Herhaling en uniformiteit zijn hierbij de kern. Hiervoor zijn de ontwikkelde stijlelementen doorgevoerd in verschillende touchpoints  Onder andere  PowerPoint-templates, visitekaartjes, headers voor social media en ontwerpen voor brochures, advertenties en banners, en natuurlijk de folies voor de substraatblokken en de matten voor de herkenbaarheid in de kas.
Lancering
Imagro speelde een coachende en ondersteunende rol tijdens de interne en externe lancering van de nieuwe identiteit. Zo kon het marketing en communicatie team van Cultilene de nieuwe identiteit direct sterk in de markt zetten.

 

 

Wil je graag meer te weten komen over dit project, of kunnen wij je helpen met transities binnen de tuinbouw? Neem dan contact op met Marjan Welvaarts.

Team