Food - a way of life
Food is constant in beweging en vormt de verbinding tussen alle schakels binnen de (k)eten: van de herkomst van ons voedsel tot de gerechten op ons bord. Maar Food is méér dan voeding alleen. Het is van alle tijden, maar juist nu uiterst relevant in het kader van de grote maatschappelijke uitdagingen van onze tijd: circulariteit, klimaat & duurzaamheid, gezondheid & betaalbaarheid van onze zorg.
Waar de foodsector jarenlang gekenmerkt werd als een welvaartsgerichte wereld is Food vandaag de dag voor consumenten a way of life. Consumenten richten hun foodbehoefte op producten en merken die aansluiten bij hun eigen waardes, levensstijl en overtuigingen. Daar waar naast gemak, variatie en prijs vooral voedzamere en duurzamere keuzes aan relevantie winnen, wordt de voedingsmiddelenindustrie uitgedaagd om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en samen te werken aan een duurzaam voedselsysteem.
Wat betekent dit in de praktijk? In onze dagelijkse voeding ligt inmiddels veel focus op de verschuiving van dierlijke naar plantaardige voeding. Ook is er veel aandacht voor de gezondere samenstelling van producten en het verleiden van consumenten om daarvoor te kiezen. In een eerder stadium is het creëren van regionale voedselsystemen, waarbij de voedselproducten van de stad weer in hogere mate van regionale voedselproducenten komen, een belangrijke ontwikkeling.
Ook de totstandkoming van gesloten ketens is een belangrijke ontwikkeling. Hierin werken retailer en producent met een beperkt aantal boeren samen aan een verduurzamingsslag. Om nog maar niet te spreken over de verschuiving naar online aankopen en out of home foodconsumptie.