Meer items laden
 Je hebt het einde bereikt, probeer je zoekterm te verfijnen als je niet het gewenste resultaat hebt gevonden.
 Sorry, er zijn geen resultaten gevonden op deze zoekterm
Logo Imagro 30 jaar Imagro logo
Zoeken
Dutch Dairy Challenge

Samen werken aan verduurzaming van de melkveesector

De beste innovaties worden bedacht op het boerenerf. Dat is in de kern de gedachte achter de Dutch Dairy Challenge. Daarbij dagen we melkveehouders uit hun innovatieve ideeën, groot en klein, voor de verdere verduurzaming van de Nederlandse melkveehouderij uit te werken. De Dutch Dairy Challenge is een jaarlijks terugkerend innovatieprogramma welke bestaat uit 3 workshops en een finale-event. In 100 dagen tijd werken de melkveehouders, samen met hun coach en student-teamleden, de zelfbedachte innovaties verder uit. Als founder en mede-initiatiefnemer van Dutch Dairy Challenge zijn we trots op de positieve beweging die we creëren in de melkveehouderijsector samen met onze partners.

Editie 2023, landelijke impact!

Na een geslaagde eerste regionale editie in 2021 in oost Brabant en Noord Limburg is Dutch Dairy Challenge in 2023 landelijk uitgerold. Uit alle inschrijvingen zijn negen melkveehouders geselecteerd voor het 100 dagen traject. Tijdens drie workshops werkten de melkveehouders, samen met een ondernemerscoach en een team van studenten en young professionals, het ruwe idee op tot een realiseerbaar plan.

Tijdens het knallende eindevent pitchten alle melkveehouders hun idee aan de vijfkoppige jury. 'Out of de eenlingbox denken' won de eerste landelijke editie.

 

Met het idee 'KalverENweij' hebben melkveehouders Hans Reinders en zijn dochter Anouk Reinders tijdens het DDC-traject een nieuw concept ontwikkeld om kalveren buiten in een groep te huisvesten. Het is een wereldwijde primeur; kalveren in een ‘’Dalton’’ groep buiten huisvesten compleet met ecologisch afdak en een imago knipoog. De tweede prijs ging naar melkveehouder Henri Kuijt uit het Utrechtse IJsselstein van het initiatief 'Van zomerhooi tot lentekoek'. Deze melkveehouder wil zoveel mogelijk gras voeren en zo min mogelijk krachtvoer. Door het gras ver te drogen en daarbij de voederwaarde te versterken, denkt de IJsselsteiner de hoeveelheid krachtvoer met de helft tot twee derde te kunnen terugbrengen.

Ook goede ideeën melken?

Met het jaarlijks organiseren van de DDC hopen we de komende jaren nog veel meer impactvolle ideeën te melken! Wil jij ook je steentje bijdragen of heb je een briljant idee voor een eigen challenge voor jouw sector of bedrijf?

Of wil je je aanmelden voor de volgende editie van de Dutch Dairy Challenge? Dat is al mogelijk -> meld je aan
Wil je op de hoogte gehouden worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief

Geschreven door Eva van Houtum

Meer weten over deze case?

Neem contact met mij op

Ontmoet het team

Annet
Bart
Bea
Eva
Fabiƫnne
Roger

Ook interessant

Burgerparticipatie-traject

Een blue zone aan de oevers van de Maas in Afferden en Vierlingsbeek

Het participatieplan Regionaal Landschap De Maasduinen

Een verantwoordelijke samenleving plant bomen, waarvan ze zelf niet meer in de schaduw zal zitten.

I-Grow Paviljoen

Zo laten we zien dat Nederland leidend is in high-tech tuinbouw

GreenV

Building Thriving Businesses

Eikpunt Limburg

Verbindende eikpunten: recreatie en toerisme in Noord-Limburg

FrieslandCampina

Complete communicatie over complexe materie

Cosun

Cosun brengt haar strategie tot leven met verhalen

Programmabureau KRW-DHZ

Actie in de Taxi!

Cosun

Planet Beet: een experience vol verwondering

Het Ministerie van LNV

De Groene Vonk - Transformatie van de landbouw naar een duurzamer systeem