Geschreven door Inge Smits
Meer weten over deze case?
Programmabureau KRW/DHZ. Wat? Nou dat is hét Programmabureau dat zich bezig houdt met de Kaderrichtlijn Water en het Deltaplan Hoge Zandgronden. Een bureau dat hele goede dingen deed, maar desondanks relatief onzichtbaar en onbekend was. Binnen en buiten de eigen cirkel, ook bij de moederorganisaties, zo bleek bij een evaluatie. “Dit kan een negatief effect hebben op de effectiviteit van het samenwerkingsverband.” Echt zonde van het essentiële werk dat dit Programmabureau verzet. Goede communicatie kan dan een traktatie zijn. Een mooie kluif voor Imagro om hier de tanden in te zetten. Samen keken we in een meertrapsraket of de betrokken partijen dit ook zo ervaren én wat we hieraan kunnen doen.
We begonnen met een korte, maar krachtige desk study om een beeld te krijgen van alle doelgroepen van het programmabureau. Hoe kunnen we hen, binnen de beperkte menskracht van het Programmabureau, het beste bedienen. We sloten deze studie af met vier interviews met vertegenwoordigers van deze doelgroepen. U vraagt, wij vragen door. Zo brachten we hun generieke en specifieke communicatiebehoeften tot detail in beeld.
Met deze uitkomsten op zak hebben we samen met de leden van het Programmabureau twee fysieke sessies gehouden. Eén why-how-what sessie zodat we de samenhang der dingen goed konden duiden over de kernboodschap en visie van het Programmabureau. In de tweede workshop hebben we samen de doelgroepen benoemd en prioriteiten gegeven. Hierin brainstormden we ook over een nieuwe, direct voor iedere doelgroep te begrijpen naam voor het Programmabureau!
Aan de hand van de externe en interne input heeft Imagro een mooie instrumentenmix samengesteld, met daarin aanbevolen middelen om mee te starten binnen de uren die het Programmabureau beschikbaar heeft. We bedienen de belangrijkste doelgroepen nu op hun wenken. Hoe? Door te komen met een nieuwe naam, e-mailhandtekening, richtlijnen voor de wekelijkse mailings, handleiding voor LinkedIn-gebruik, een informatieve tekst voor online gebruik en voorstel tot inrichting van een webpagina. Daarmee heeft de klant zelf de handvatten gekregen om de diverse doelgroepen elk op een passende manier te betrekken!