Croptimisme
Managers gaan in tijden van crisis naar binnen,
ondernemers kijken naar buiten. Met creativiteit,
wendbaarheid en adaptiviteit verkennen we nieuwe
markten, nieuwe kansen, nieuwe ideeën. We
moeten wel, want wie geen waarde toevoegt, houdt
op te bestaan. Wat er nog meer nodig is? Lef en optimisme. De Nederlandse tuinbouw liet het onlangs
zien. Binnen en buiten op het trottoir van het New
Yorkse Guggenheim stond ineens Westlands glas en
een indoor farm (tuinbouw 3.0). The Dutch! They
did it. Again.

In onze duurzame verstedelijkte omgeving verweven we wonen, leven en telen op unieke wijze. Hoewel Nederland de grootte heeft van een stadsstaat, zijn we in staat in onze sustainable urban delta enorme hoeveelheden voedsel te produceren. Voedsel waarvan we 75 procent exporteren. Tegelijkertijd importeren we 50 procent van ons consumentenvoedsel. Snap jij het nog? Onze oude keuzes en systemen bieden ruimte voor nieuwe kansen. Tijd voor croptimisme! Zoals we er eerder in slaagden om uitheemse tomaten, paprika’s, aubergines, komkommers en cressen op ongeëvenaarde wijze te veredelen, zouden we juist nu! de stap kunnen maken naar andere uitheemse soorten als new leafy greens, mango’s, avocado’s, banaan, jackfruit, en koffie from Holland.
Inspirerend voorbeeld is HAS Topklasser Johan Janssen met Tea By Me, de eerste écht Nederlandse thee. En wat te denken van de vier Noord-Limburgse glasgroentetelers die papaja onder glas telen zonder fruitmiles? Dus… wat kiest de half vol glastuinbouwsector in het post-corona tijdperk: reactief of creatief? Gaan we reactief terug naar het oude systeem met kosten drukken en euro’s harken? Of hebben we het lef en het optimisme om te kiezen voor creatief en zetten we in op kortere transparante ketens gebaseerd op waarde, voedselveiligheid en -zekerheid? Croptimisme dus. Hoe mooi zou het zijn als we gaan waarderen van dichtbij en durven kiezen voor nieuwe gewassen en rassen, geoptimaliseerd op smaak, teelt, en gezonde nutritionele waarde; op vóedings- i.p.v. vúllingswaarde? Reactief en creatief. Dezelfde letters, een wereld van verschil. Verse mango en papaja from Holland. Een AH erlebnis. Lastig en mistig? Wat een mist, die mist, zegt de pessimist. Die klaart wel op, zei de croptimist.
Deze column door Roger Engelberts is verschenen in KASmagazine van juni 2020.
Meld je aan voor onze I-mailing
In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.