door Paul Houtepen

Food for Thought tijdens het kerstdiner

Passen supermarktkortingen nog wel in verduurzaming van de foodketen? Dit lijkt me een zingevingsvraag voor onder de kerstboom. Het is voor sommige kleine kerstdiners (max. 4 gasten!) zelfs een leuk discussieonderwerp. Veel consumenten zullen zich wel eens afgevraagd hebben: is dat nu nodig, al dat promotiegeweld in de supermarkt? Kan dat niet anders? De werkelijkheid is simpeler dan je zou denken.

Wetenschappelijke studies van met name econometristen wijzen uit dat kortingsacties voor supermarkten en fabrikanten NIET leiden tot meer verkoop of switchgedrag, met uitzondering van zojuist geïntroduceerde producten. Maar… een supermarktketen die stopt met aanbiedingen, terwijl de collega’s doorgaan, zal hiervoor boeten. Omzet verliezen. Dus alle supermarkten gaan ermee door.

Mijn kerstwens – een duurzamere foodketen
We staan bij het kerstdiner natuurlijk ook stil bij het nieuwe regeerakkoord, ’Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’. Wat gaan al die beleidsvoornemens brengen? Voor mij is de expliciet geformuleerde wens om te bewegen naar een duurzamere foodketen met eerlijke prijzen en een niet vrijblijvende (!) bijdrage van supermarkten hét hoofdgerecht. Dit klinkt als een voornemen tot systeemverandering, op zijn minst van liberaal naar liberaal +. De zegen van duurzaam verantwoord. Laat ik nu net een masterclass systeemverandering gevolgd hebben met de (op zichzelf niet schokkende) learning: als je het systeem wilt veranderen zul je de regels en de rol van de spelers moeten veranderen.

Verander de regels
Terug naar de prijskortingen. Als we supermarkten willen helpen de niet efficiënte kortingsoorlogen te beëindigen zal de overheid, als belangrijke speler in dit spel, de regels moeten veranderen: prijskortingen aan regels en voorwaarden gaan verbinden. Is dat maatschappelijk wenselijk? Het antwoord is: Ja! Er is een overaanbod van acties. Die acties leiden tot onnodig hoge schommelingen in de afzet per product, wat weer tot onnodige voedselverspilling leidt. Bovendien leidt prijsconcurrentie op (voedings)waardevolle producten als zuivel, vlees, groenten & fruit ook tot druk op de marges, die doorgedrukt wordt in de keten, waardoor daar te weinig marge over blijft. We moeten terug naar de echte waarde die die mooie producten verdienen, zodat er in de keten ruim baan is om o.a. de dieren een goed leven te laten leiden en het land op duurzame wijze te bewerken en behouden.

Slimmer stunten
Moeten prijskortingen dan helemaal in de ban voor versproducten? Nee, maar selectief toegepast. Prijskortingen en de communicatie daaromheen zijn namelijk een efficiënte manier om kennis te maken met nieuwe producten en van tijd tot tijd is het ook goed om voor jóu relevante prikkels te krijgen om je gedrag te veranderen. Moderne technologie en data stellen supermarkten en andere aanbieders uitstekend in staat om te selecteren welke prikkels voor welke doelgroep en op welk moment relevant zijn. Om het maar even op mezelf te betrekken: waarom mij iedere 6 weken een aanbieding doen voor Unox-soep in zak voor de helft van de prijs, terwijl ik geen zak meer zal gaan consumeren en al 10 jaar zweer bij Unox? Het moet toch eens iemand opvallen dat ik nooit switch? Maar… een 2-sterren rookworst van Hamletz, die wil ik graag in mijn persoonlijke bonusaanbieding of met een poster “Probeerprijs” op een kopstelling zien. Zo, nu bent u toegerust voor de discussie aan de kerstdis. Smakelijker eten zonder onnodige kortingen!

Meld je aan voor onze I-mailing

In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.

  •  *
  •