Food for thought

10 augustus 2018

Eén middag, meer was niet nodig om maar liefst 6 miljoen snoeptomaatjes te slijten. Kwekerij Greenco had aanvankelijk rekening gehouden met twee dagen om af te komen van 60 ton Tommies. Maar maak iets gratis en het vliegt de deur uit. Ook als het gaat om groenten, zo bleek vorige week.

Aanleiding voor de grote weggeefactie was het extreme zomerweer. Door de vele zonuren en de hete nachten voldeed de eerste pluk van de nieuwe teelt niet aan de kwaliteitseisen. Maar 6 miljoen snoeptomaatje weggooien, dat is ook weer zoiets, dacht Greenco. En dus mochten consumenten vorige week naar Honselersdijk en Middenmeer komen om hun tassen te vullen. Gratis, wel te verstaan.

De hype die hierop ontstond was groot. Zowel in de media, die in de komkommertijd plots alle aandacht voor tomaten hadden, als onder consumenten die zich rijen dik bij de twee kwekerijen meldden. Prachtig natuurlijk al die aandacht. Maar ergens ook frustrerend dat ‘gratis’ het toverwoord is om mensen massaal te bewegen groenten te eten.

Of is deze actie dé bevestiging dat een subsidie op gezonde voeding, een verlaging van de btw of zelfs het kosteloos verstrekken van groenten nog niet zo’n slecht idee is? Het is vaker geopperd, maar over het effect van dergelijke maatregelen op de consumptie werd getwijfeld. Tot nu.

Zo zijn de tomaatjes van Greenco dus niet alleen ‘food for free’ maar ook ‘food for thought’…
 

door Jacco Strating

Deel dit bericht