IMAGRO goes CHINA 3

30 oktober 2015

Judith van Heck is namens Imagro mee op de handelsmissie naar China.  

Onder Glas: brandingsstrategie voor versproducten in China

Op naar Chongming Island in de Yangtze River vlakbij Shanghai. Ook wel de groene long van Shanghai genoemd. Hier is een, naar Nederlandse standaarden, glastuinbouwbedrijf gevestigd waar op 2 ha tomaten, komkommers en planten geteeld worden. Een showcase voor de Nederlandse tuinbouw. Kennis en kunde met Priva als coördinator. Dit zogenaamde NERCPA project - National Engineering Research Center of Protected Agriculture – laat in China zien dat teelt onder glas bijdraagt aan een efficiënte, veilige en duurzame voedselproductie.

Het bedrijf heeft naast allerlei hightech snufjes zoals LED-teelt en klimaatsystemen ook een eigen trainingscentrum. Misschien wel één van de belangrijkste aspecten. Want dat we in Nederland excelleren in hypermoderne glastuinbouw is bekend. Maar je moet wel de juiste teelttechnieken toepassen om die overheerlijke tomaatjes te kunnen oogsten.

Tijdens het seminar krijgen we onder meer een presentatie over de marketing en communicatie van verse groenten in China. Volgens de inleider van de Hangzou University of Electronic Science Technology liggen er volop kansen voor branding van vers producten op de Chinese markt. Voedselveiligheid is immers een heel groot thema in dit immense land. Om veilige voeding te kunnen herkennen en traceren is branding de ideale strategie. Klinkt plausibel en voor primaire producenten moet dit als muziek in de oren klinken. Andere stevig opkomende trend is e-commerce. Na de boeken, kleding en elektronica is het volgens de spreker nu de beurt aan food. Het merendeel van de groenten en het fruit wordt nu op markten en in grote supermarkten verkocht. De consumenten met de hogere inkomens – een groeiende groep in China – zal echter snel overstappen naar online bestellen en laten bezorgen is de verwachting.

Ook de officiële delegatie brengt een bezoek aan het NERCPA-project. Nederlandse kinderen van de internationale school verwelkomen de koning en staatssecretaris Sharon Dijksma met een vrolijke uitvoering van ‘Waar is het feestje, hier is het feestje!’  In de avonduren, tijdens de receptie, wordt NERCPA genoemd als een showcase om trots op te zijn.

Open governance

Nooit eerder had ik kunnen bedenken hoe waardevol een economische missie en het staatsbezoek van de koning en de koningin zijn voor de BV Nederland. Het opent deuren die voor individuele bedrijven onmogelijk te openen zijn. Staatssecretaris Dijksma geeft de Agri & Food ondernemers persoonlijk een terugkoppeling van alle gesprekken die ze gevoerd heeft onder het mom van open governance. Dit geeft een inkijkje in het werk achter de schermen. Duwen, trekken, niet te hard pushen, toch nog eens proberen. Voor de panda’s, petfood en paprika’s is de deur daadwerkelijk geopend. Eens kijken of we de panda ook aan wortel kunnen krijgen want tja, bamboe…
Welke kweker gaat hier op inspelen?

Deel dit bericht