InspiRETAIL in Warschau

13 april 2016

InspiRETAIL in Warschau
Samen met een aantal ondernemers en leidinggevenden uit de retailsector is Roger Engelberts op dit moment in Warschau. Tijdens de door GlobalQ georganiseerde retail-inspiratiereis ontdekt het gezelschap het unieke retailklimaat van de Poolse hoofdstad met verrassende formules, opvallende concepten en prikkelende winkels. Dagelijks geeft Roger hier een kort verslag van zijn belevenissen.

Dag 1
Een onvolledig verslag van een bezoek aan Warschau. Wij Nederlanders vol met onze vooroordelen kijken anders naar Polen. Kennen de Polen vanuit onze Nederblikse context. Doen hen daarmee ernstig tekort want voor de Polen is er veel om trots op te zijn in Polen. Oftewel ook veel om als Nederland jaloers op te zijn in Polen. Het land in woorden en waarden vangen is lastig. Maar ik ga het toch doen. Polen, zeer welvarend land. Polen, heeft geen recessie of economische crisis gekend. Polen, het land van de economische groei en de buitenlandse investeerders. Polen, het land van de grote portie en de stevige soep. Polen, land van handelaren, land van een generatie – en zo kennen we ze allemaal in Nederland – die nog keihard wil werken en vooruit wil na een veel te lange Russische repressie. Polen, ooit een zeer machtig land van Baltische Zee tot Zwarte Zee met een koning. Vanaf 1918 een land terug op de Europese kaart zonder koning maar met een minister president.

In dat land begaven zich vandaag ca 40 foodtraders, retailers, trademarketeers en categorymanagers verzameld in het Global Q Gold membership. Startend met een stevige Poolse lunch in een mooi proeflokaal met een wijnhandel. De eigenaar – Pools van origine – is terug gekomen naar zijn vaderland vanuit Canada waar zijn pa een goedlopende nering had opgezet rondom drinks wines and booze. Waarom hij terug was gekomen? ,,If you don’t protect your past, you cannot protect your future’’, was zijn oprechte antwoord. De ondernemer ziet in dat de betere kwaliteitswijnen een grote vlucht gaan nemen in retailland Polen. Hij wil de betere wijnen naar de supers gaan brengen tegenover de bar slechte wijnen die nu in de schappen te krijgen is. Na de lunch gaat de inspiratie safari naar Lidl (ca 4 miljard euro omzet in Polen) en ALDI. Het aandeel hard discount is gestaag groeiende in Polen, A-merken worden bij deze discounters steeds belangrijker. Ook bezoeken we de Poolse lokale service supermarkt Piotr i Pawel. Deze local hero met 80 supermarkten positioneert zich echt anders aan de bovenkant van de markt met een mooi en herkenbaar eigen merk. Eigentijdse schappen binnen het houdbare assortiment zorgen tevens voor een onderscheidende presentatie ten opzichte van de vele aanbieders op de Poolse markt.   

  

Al grasduinend door de stad Warschau valt mij de parallel op met Rotterdam. Zij het dat hier in Warschau ca 2 miljoen mensen wonen en maar liefst 85 % van de gebouwen in deze stad zijn platgebombardeerd in de tweede wereldoorlog. Zoals dat gaat, je moet echt de bodem raken om je ook weer af te kunnen zetten. Watertrappelen houdt niemand vol. Halve keuzes maken heeft geen zin. Je moet kiezen om gekozen te worden. Dat geldt voor foodondernemers en voor steden. Wat lonkt is de hang naar vooruitgang. Architectuur, prosperity, saamhorigheid. Can do. Rotterdam met z’n dokwerkersmentaliteit haalt Amsterdam – as we blog – in met bezoekersaantallen en overnachtingen. Warschau trekt zich aan zijn eigen haren omhoog, uit de puinhopen van weleer. De enige Poolse stad met een metro. En ja er staan veel flats. Ja het kan er grijze architectuur zijn, maar er hangt iets moois in de lucht. Een mentaliteit van vernieuwing en verwondering. Attitude. De zonnetjes gaan naar buiten om de Poolse lente aan te wakkeren.

Morgen meer in dit theater met een bezoek aan vier totaal verschillende winkelketens.

Deel dit bericht