13 juli 2020 door Roger Engelberts

Intelligent agriculture: digital, human, social en entrepreneurial

“De 19e eeuw was de eeuw van de keizers. De 20e eeuw die van landen en staten. De 21e eeuw is de eeuw van de stad en de consument. En zij willen vertrouwen en value for money. Alles wat geen waarde toevoegt of transparant is zal verdwijnen,’’ aldus Roger Engelberts aan de start van de derde Inspiratielunch bij Imagro begin juli.

Een spreker van kaliber dit keer: professor Arjan van den Born, hoogleraar digitaal ondernemerschap aan Tilburg University. Arjan was de afgelopen vijf jaar directeur van de Jheronimus Academy of Data Science (JADS). Tijdens de Inspiratielunch maakte hij wereldkundig dat hij per 1 juli benoemd is als nieuwe aanvoerder van de Regionale Ontwikkelings Maatschappij Utrecht.

Arjan: “Rond 1800 ging de prijs van papier fors naar beneden. We gaan vanaf dat moment alles bijhouden. De metaverzamelaar ontstaat; wat is de snelste route naar Amerika en waarvan is deze afhankelijk? Op basis van al die boekjes ontstaan inzichten op basis van data. Een nieuwe wetenschap ontstaat, die van de statistiek. In die zin is datamining iets wat al eeuwen bestaat, we noemen ‘t nu alleen anders.’’

Toen gold volgens Arjan ook al: nieuw inzicht geeft nieuw uitzicht. “Nu hebben we de Cloud. Het kost niets om data te verzamelen. Maar hoe leiden we er inzichten uit af? Kijk hiervoor naar Booking.com die dagelijks experimenten runt omdat consumentengedrag zich tegenwoordig slecht laat voorspellen. Testen: werkt het? Continu. Dat is marketing tegenwoordig. Het is geen kwestie meer van creativiteit, maar van analyse.’’ 

Wat kun je met de huidige technologie? Volgens Arjan:

  1. Een effectievere operatie (optimaliseren producten en processen)
  2. Relaties versterken (personaliseren van producten en diensten)
  3. Innovatieve proposities (totaal nieuwe proposities (producten en diensten)
  4. Digitale transformatie (nieuwe organisatie- en businessmodellen)

De meeste bedrijven komen volgens Van den Born niet verder dan operatie en relatie. Dat vinden ze al moeilijk genoeg. Bovendien is er angst voor banenverlies. De meeste bedrijven vinden het te moeilijk om de stap te zetten naar innovatie, laat staan transformatie. ”Na 1880 kon bijvoorbeeld de koetsindustrie zich ook niet transformeren naar de auto-industrie. Een ander, recenter, voorbeeld: een V&D, die de digitaliseringslag niet kon maken.’’

Verandering en vernieuwing komen van buiten en dat kun je volgens de hoogleraar sneller buitengaats organiseren. “Start ups lukt dit beter én bijvoorbeeld Booking.com; zij beginnen bij data en weten hoe je daarmee geld verdient.’’

En de Agro & Food? Waar liggen daar de kansen? “IT wordt belangrijker. Boeren met de Ipad. Tractoren met sensoren. Precisielandbouw, het herkennen van zieke plantjes, robotisering. Het verdienmodel van verzekeraars op basis van dit soort data gaat veranderen. Inzicht in de weersvoorspelling geeft beter uitzicht op schade.’’

Van den Born ziet nóg een ontwikkeling. “Korting op een tractor, als een boer de data van alle sensoren aan John Deere geeft. Beter voor de aarde, beter voor het boerenbedrijf. “Maar is dat eerlijk?’’ vraagt Van den Born zich af.

Meer blogs

Meld je aan voor onze I-mailing

In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.

  •  *
  •