Melkveehouders de boer op

6 juni 2012

Imagro’s missie is kloven te overbruggen tussen producent en consument, tussen natuur en landbouw, tussen stad en land. De betrokken werkwijze die Imagro met succes hanteert is door anderen ook opgepakt. Een voorbeeld daarvan zijn de 5.000 melkveehouders die op 23 mei met ondersteuning van medewerkers van FrieslandCampina langs de deuren gingen met verse melk. Zo’n 350.000 huishoudens in 135 dorpen en steden kregen een pak halfvolle melk overhandigd.

‘Circa 5000 melkveehouders in heel Nederland hebben op 23 mei jongstleden bij 350.000 huishoudens in 135 dorpen en steden in Nederland een pak halfvolle melk van Campina bezorgd.’

De boeren worden gesteund door circa 1200 medewerkers van FrieslandCampina, het zuivelconcern achter het merk Campina. “Consumenten maken in de supermarkt een keuze uit een muur van zuivel. We hopen met deze actie dat ze hierna onze producten eruit pikken”, zegt melkveehouder Herman Miedema uit Wyns. Hij is voorzitter van het district Friesland-Noord van FrieslandCampina.

Het overhandigde pak melk, geproduceerd door koeien die in de wei lopen, is een ‘special edition’. De mensen die de herkomst willen weten, kunnen een code activeren. Met de rondgang langs de deuren en de nieuwe code op de verpakkingen wil FrieslandCampina met Campina een nieuwe stap zetten op het gebied van transparantie. “Wij hebben de gehele keten in beheer: van gras tot glas”, aldus Bas van den Berg van FrieslandCampina Branded. Zuivelconcerns als FrieslandCampina zoeken steeds vaker rechtstreeks contact met de consument, doordat dierenwelzijnsorganisaties steeds vaker ook hun pijlen richten op de melkveehouderij. Vooral de toename van het aantal koeien dat het jaar rond op stal staat, is die organisaties een doorn in het oog.
De World Society for the Protection of Animals (WSPA) is onlangs in Nederland de actie ‘binnenmelk’ begonnen. Consumenten worden daarin opgeroepen een mail te sturen naar zuivelboeren met de eis dat de koeien weer naar buiten moeten.

Deel dit bericht