Goede leads in corona-tijd? Marketing automation helpt je verder!

6 april 2020

Beurzen gaan niet door, consumenten blijven thuis. Processen staan stil en veel organisaties komen niet verder dan ‘’constatering en verbazing’’. Imagro adviseert zijn klanten en relaties met de Crisis als online Kans. Daartoe hebben we een versnellingsagenda ontwikkeld. Hoe bereik je in deze verlammende tijd effectiever je doelgroep(en)? Online strateeg Jeroen Caspers over het geheim achter marketing automation. Een effectieve marketingmethode die inzichtelijk maakt hoe de sales-funnel gevuld te houden, en met het (re)targeten van goede leads via prospects aan klanten te komen. Onze online aanpak; virtueel versnellen!  

Jeroen: “Met marketing automation automatiseer je je marketingprocessen. Met waardevolle content trek je je doelgroep naar je online kanaal en geef de juiste informatie op het juiste moment. Door het online gedrag van bezoekers te meten en te monitoren, kun je je content afstemmen op de behoefte. Zo verleid je de bezoeker om de volgende stap te zetten en uiteindelijk over te gaan tot aankoop.” 

Marketing automation begint met drie stappen 

1.Persona's: weten wie je doelgroep is

Goede leads door marketing automation begint met het in kaart brengen van jouw doelgroepen. Door persona’s (beschrijving van typische klanten en hun behoeften) kun je gerichter communiceren klanten, leveranciers, medewerkers, partners of beoogde relaties. Wat drijft jouw doelgroepen? Wie zijn ze? En wat wil jij zelf bereiken met deze doelgroepen? 
 

2.Customer Journey: weten welke stappen de klant zet in (aankoop)proces 

Voordat mensen overgaan tot het aankopen van een dienst of product, hebben ze vaak al bewust en onbewust contact gehad met de leverancier. Wellicht hebben ze vrijblijvend informatie opgevraagd, een winkel bezocht of reviews gelezen op internet. Door deze klantreis (customer journey) en belangrijke momenten daarin (touchpoints) inzichtelijk te maken weet je wat het proces is dat jouw klanten doorlopen. Handig, want zo weet je wanneer je je doelgroep moet benaderen.  
 

3.Meetplan en testen: weten wat goed werkt en bijsturen indien nodig

Persona’s en customer journey in beeld? Dan is het tijd om SMART-doelen en KPI’s op te stellen. Zo kun je gaan meten hoe je doelgroepen scoren op de door jou gewenste resultaten. Het optimaliseren kan beginnen!  

 

Bespreek jouw kansen met Marketing Automation

Geschreven door Jeroen

Jeroen Caspers
online strateeg

 

 

Deel dit bericht