Imagro op inspiratiesafari
Een duurzame wereld creëren, vraagt om een nieuwe manier van kijken en doen. Het lef om over onze eigen schutting heen te kijken en zo te ontdekken wat er in de wereld om ons heen gebeurt. Inspiratie opdoen om kansen te zien voor vernieuwing, want buiten winnen begint binnen!

Imagro bezocht Peter Broekmans en Vivian Kersten, die in 2009 Rendiz oprichtten. Een sociale onderneming die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt vooruithelpt. Inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met 145 medewerkers, 80 vrijwilligers en 1500 deelnemers in verschillende participatie- en ontwikkelingstrajecten. Een bedrijf dat serendipiteit als basis ziet.
Serendipiteit = iets waardevols vinden waar je in eerste instantie niet naar op zoek bent. Een toevallige ontmoeting.
Want volgens Vivian Kersten bestaat toeval niet: 'Het valt je toe' , vindt ze. Het motto van de onderneming is dan ook ‘If you can dream it, you can do it!’. Herkenbaar? Grondlegger van ’s werelds meest succesvolle entertainment bedrijf, Walt Disney, leeft volgens hetzelfde motto. Bij Rendiz werken ze dan ook aan het vervullen van dromen: de bedrijfsdroom, persoonlijke dromen én de dromen van de mensen die dankzij verschillende projecten van Rendiz kunnen werken aan hun eigen droom.
Van rood naar blauw
Tijdens zijn loopbaan bevond Peter zich veelal in de ‘Red Ocean’, een oceaan die rood ziet van het bloed van de haaien die met elkaar vechten om dezelfde prooi. Bedrijven concurreren met elkaar in een bestaande marktruimte waar al (te) veel aanbieders aanwezig zijn. Het was tijd voor verandering. Uit de bak met haaien stappen om vrij te kunnen zwemmen in de ‘Blue Ocean’. Zoekend naar een markt waar geen concurrenten zijn en je dus geen concurrentievoordeel hoeft te vinden. De behoefte een stapje voor te zijn. Niet reageren op de vraag, maar zelf de vraag creëren. Als relatief kleine partij in de zorgwereld streeft Rendiz er naar om met kleine daden een groot verschil te maken.
De gouden formule
In alle projecten zorgt Rendiz voor de juiste balans tussen commerciële-, maatschappelijke en zorgdiensten. Producten en diensten die elkaar versterken en daardoor een grotere impact hebben binnen een wijk, stad of regio. Een gouden combinatie die ervoor heeft gezorgd dat de organisatie niet afhankelijk is van overheidsinstanties, maar vaart op eigen kracht.
Over het algemeen vind je binnen alle projecten van Rendiz een samenvoeging van dagbesteding voor mensen met een zorgindicatie, een maatschappelijke- (dorpsdagvoorziening) en een commerciële functie (o.a. horeca).
Een mooi voorbeeld is project 'De Bekkerie' in Boekend.
Geluk is maakbaar
Aan de basis van alles staat geluk. Ongeveer 40% van je geluk krijg je mee bij je geboorte, je hebt er aanleg voor of niet. De overige meerderheid wordt bepaald door de omstandigheden waarin je jezelf bevindt, maar ligt met name bij jezelf, aldus Peter Broekmans. Bij je eigen gedrag, bij jouw blik op de wereld. En dat is wat Rendiz drijft, mensen gelukkig maken. Talenten van mensen ontwikkelen door hen dingen te laten doen waar ze gelukkig van worden. Peter Broekmans: “We doen niet aan K3 (Kaarten, Kienen, Keuvelen), maar zoeken naar activiteiten die écht bij onze deelnemers passen.”
Rendiz pioniert: C3 Living
De afgelopen zeven jaar is in ons land het aantal daklozen verdubbeld naar ruim 35.000 (met Nederlandse identiteit). Voor een groot deel te wijten aan de ontwikkelingen op de woningmarkt. Voor mensen met een minimumloon of uitkering steeds vaker onbetaalbaar. De stap naar dakloosheid is dan snel gezet. En dat moet en kan anders, dachten Peter en Vivian. Maar hoe?
Al eens gehoord van de ‘Tiny House Movement’? Een begrip in Amerika, dat zich de afgelopen jaren ook in Nederland steeds vaker laat zien. C3 Living heeft units ontwikkeld die duurzaam en zelfvoorzienend wonen bereikbaar en betaalbaar maken voor een grote groep. Het project biedt een dak boven het hoofd en activeert de bewoners van de units. Ze betalen periodiek (relatief weinig) huur, maar worden verder vrijgelaten in alles wat ze doen. Ook dat draagt bij aan de filosofie van Rendiz. Wat het nog meer uniek maakt? De eerste “bouwers” aan de C3 Living units waren dak- en thuislozen uit de regio.
Meer over Rendiz en de verschillende projecten: www.rendiz.nl.
Meld je aan voor onze I-mailing
In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.