Tamara Huffmeijer: "Er is zó veel veranderd. De huidige boer mag wat mij betreft het museum in"

Huffmeijer ziet dagelijks initiatieven van agrarisch ondernemers voorbij komen. “Wat daarbij opvalt is dat mannen vooral uit zijn op groei en uitbreiding van bedrijf. Terwijl vrouwen met ideeën komen voor verbrede landbouw, streekproducten of bijvoorbeeld een propositie op gezondheid. Die inzet sluit volgens mij beter aan op wat we nu verwachten van boeren: zorg voor de omgeving. Of dat nu de aarde is, het klimaat of je buren.”
Nespresso
Naast zorg verwacht de maatschappij volgens Huffmeijer nog iets anders van boeren: ontwikkeling. Ze doelt daarmee op de ontwikkeling van de toegevoegde waarde van een product, naast prijs. Zoals in de vorm van proposities op gezondheid, welzijn, Fair Trade, CO2 vastlegging of klimaat. “Dat vragen burgers en consumenten. Ik vind ‘t bijvoorbeeld inspirerend dat een Nespresso inmiddels meer communiceert over wat ze doet aan het afval van de cups, dan over de smaak of prijs van hun product. Ik denk dat dit the way to go is. De boer die hier niets mee wil of kan, mag wat mij betreft het museum in. Of laat ik het wat genuanceerder zeggen; om de boerenstand in Nederland te behouden is een gezonde mix nodig tussen ‘traditioneel boeren’ en wat nu belangrijk is.”
Gaat ‘t lukken?
Zal de boerenstand zich op die manier, op tijd, opnieuw uitvinden? “Ja, dat denk ik wel. Burgers en consumenten dwingen dit af. Daar kan niemand om heen. De veranderende vraag zal een ander aanbod afdwingen. Mogelijk doet corona ook nog een duit in het zakje doordat ze anders denken en doen en innovaties aanjaagt. Wie weet blijkt corona wat dat betreft een blessing in disguise.”
Case
Lange tijd was het buitengebied van de gemeente Leudal vooral het domein van de landbouw. Maar tegenwoordig claimen ook andere belangen hier ruimte, zoals andere werkgelegenheid, recreatie, natuur en zorg. Om in deze situatie tot een gedragen Omgevingsvisie op dat buitengebied te komen, nam de gemeente het initiatief om inwoners en ondernemers te laten meedenken over de toekomst ervan. Tamara Huffmeijer vroeg Imagro hiervoor een proces te ontwikkelen en begeleiden.
Meld je aan voor onze I-mailing
In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.