Werken bij Imagro = theorie die tot leven komt!

17 februari 2020

door Elvi van Wijk

Ik was twaalf jaar onderzoeker bij Wageningen UR. In opdracht van beleidsmakers en bedrijfsleven interviewde ik toen uiteenlopende doelgroepen. Het was mijn taak deze mensen te doorgronden en aanbevelingen te doen voor betere communicatie met hen. Maar ‘communicatie’ was niet mijn vak. Daarom las ik er boeken over en sprak ik met mensen als Cees van Woerkum, Reint Jan Renes, Noëlle Aarts en Betteke van Ruler. En nu? Nu werk ik bij Imagro, en zie ik hun theorieën tot leven komen.

Want het vak van communicatie is inderdaad precies zo breed als ik van hen leerde. Van het bekend maken van boodschappen, overtuigen, dialogiseren tot formeren. Bij Imagro kom ik alles tegen. Afhankelijk van de vraag van de opdrachtgever.

Informering

We beginnen linksboven, met informering. Het doel van communicatie is dan kennis overbrengen. Zeker als het om complexe materie gaat is dit een niet te onderschatten uitdaging. Het Programma Integraal Riviermanagement is daar een perfect voorbeeld van; binnen dit programma werken het Rijk en de regionale (water)partners samen aan een vitaal, veilig en aantrekkelijk Maas- en Rijngebied dat klaar is voor de toekomst. Om dit verhaal goed en eenduidig over het voetlicht te brengen ontwikkelden we recent een infographic en een basispresentatie.


Overreding

Rechtsboven in het kwadrant vinden we overredende of overtuigende communicatie. We willen dan mensen niet alleen informeren, maar ook hun houding en gedrag beïnvloeden. Een goed voorbeeld is een klantvraag als: “Hoe zorgen we ervoor dat champignons jaarrond verkocht worden?” Als antwoord creëerden we het concept Bosverhalen. Een andere klant vroeg zich af: “Hoe bereik ik millennials met Limburgse vlaai?” Hiervoor ontwikkelden we een campagne die aansluit bij voor millennials unieke en feestelijke momenten. In beide cases baseerden we onze oplossingen op onderzoek onder de doelgroep. Voor mij bekend terrein.

Nieuw

Nieuw voor mij was de creativiteit die in dit soort van eindproducten gaat zitten. Samen met mijn collega’s, staand aan onze brainstormtafels, onze gedachten de vrije loop latend, komen de gekste en mooiste concepten bovendrijven.

Daarnaast was ik altijd volledig gefocust op inhoud, taal en tekst; ik heb er vijf jaar mijn geld mee verdiend. Maar bij Imagro kom ik erachter hoeveel beeld en vorm ertoe doen. Elke samenwerking met onze studio voelt voor mij als een feestje omdat op zo’n moment deze werelden bij elkaar komen. En samen staan we zó sterk!

"Bij Imagro kom ik erachter hoeveel beeld en vorm ertoe doen!"

Dialogiseren

In mijn WUR-tijd raakte ik in het bijzonder geïnteresseerd in bepaalde invullingen van communicatie: dialogiseren en formeren. Ook deze kom ik tegen bij Imagro. Bij dialogiseren geven onze opdrachtgevers ruimte aan hun omgeving om mee te denken over hun product, dienst of beleid.

Bij dialogiseren (én bij formeren, daarover later meer) schuiven we op van communicatie ingevuld als éénrichtingverkeer, naar communicatie in de vorm van tweerichtingsverkeer. Bij dit communicatiedoel spreken we ook niet meer over doelgroepen, maar over stakeholders.

Kabinetsinformateur

Vooral overheden vragen ons om ondersteuning bij dialogiseren. We zien hun vraag toenemen door de aankomende Omgevingswet die hen dwingt te kiezen voor dit communicatiedoel. Bij dialogiseren speelt Imagro een bemiddelende rol tussen opdrachtgever en stakeholders door standpunten over en weer te horen, en over te brengen aan de andere partij. Als een soort van kabinetsinformateur.

Op dit moment ben ik zelf betrokken bij een dialogiseringsproject voor de Limburgse gemeente Leudal. Hierin willen we een toekomstperspectief op het buitengebied ontwikkelen waar de gemeenschap over heeft meegedacht en zich in herkent. We voeren stakeholder- en straatinterviews uit, ontwikkelen een spel en nodigen 100 Leudallers uit voor een droom- en designsessie van 24 uur.

Belangrijk!

In dialogiseringstrajecten merk ik hoe belangrijk het is om te luisteren, de tijd te nemen, meerdere waarheden te erkennen, emoties serieus te nemen en  onderliggende aannames te verkennen; een aantal voorwaarden voor een échte dialoog volgens het door Noëlle Aarts opgerichte Centrum voor Dialoog. Hier volgde ik jaren geleden de training Dialoogvaardigheden.

Formeren

Ook ondersteuning van formeren kom ik tegen bij Imagro. Bij formeren gaat het om het daadwerkelijk afstemmen tussen opdrachtgever en stakeholders, vergelijkbaar met een kabinetsformatie, vandaar ‘formeren’. Bij Imagro noemen we het ook wel coalities of netwerken bouwen.

Communicatie zorgt in die gevallen voor samenspraak en vergemeenschappelijking. In dit soort van trajecten nemen we als bureau bijvoorbeeld de rol van mediator op ons. Dit hebben we onder andere gedaan voor:

  • De gemeente Land van Cuijk: “Met Sander Groenen van Imagro hebben wij een kwartiermaker die zorgt voor verbinding tussen stakeholders, waarbij we streven naar een bloeiende economie, een ijzersterke gebiedsbranding en een oersterke samenwerking in dit gebied vol potentie.”
  • De streek Peelland: “Begeleid 30 Peellanders (de Coalitie van Doeners) om te komen tot een strategische visie voor de economische ontwikkeling van De Peel.”

Bij formeren blijkt het vooral belangrijk dat betrokkenen zich als persoon (in plaats van als stakeholder) committeren. Verder mag er geen enkel misverstand bestaan over de voorwaarden voor dat commitment en de spelregels voor samenwerking. Een kwestie van héél veel doorvragen.

Feest

Al met al is werken bij Imagro voor mij een feest der herkenning, omdat ik theorie tot leven zie komen. Theorie die bovendien wordt aangevuld met zeer veel nieuwe inzichten! Ik zou ’t er eigenlijk weer eens over moeten hebben met mijn leermeesters van toen.

Door Elvi van Wijk, projectmanager bij Imagro.

 

Deel dit bericht